Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

7 nov 2013

Storytelling i repris

Matts

 

 

 

 

 

 

 
Post it lapparna, penicillinet, västerbottenosten – allt har sin egen historia. Så även din produkt, din tjänst, ditt företag. Det gäller bara att lyssna in. Det handlar om att befolka varumärket med händelser och upplevelser.

Storytelling var för fjärde gången på agendan när ett fyrtiotal personer samlades i ottan i vår matsal på Teatergatan igår för att lyssna på storytellern Matts Heijbel, en sann guru i ämnet.

Matts delade generöst med sig av tips, klokheter och förstås historier i långa rader.

Om hur viktigt det är att lyssna. Corporate storytelling borde egentligen kallas för corporate storylistening. Men också vad som händer när du berättar en historia – då får du en historia tillbaka. You get what you give. Att berätta sanningen är också väldigt viktigt. Den kan dock både målas och piffas upp. Det viktigaste är att inte förlora grundkänslan.

Matts rekommenderade också användning av korta filmsnuttar. Men inspelningen ska vara oplanerad. Lite coachning kan krävas, men sedan är det bara att berätta händelsen/upplevelse rakt upp och ner. Det är viktigt att det är något som berör; gör dig stolt, ledsen, glad etc. Hitta era magic moments. Äkta, användbart och inspirerande.

Kan man älska sitt landsting? Ja, glöm budgets och antal sängplatser för en stund och bjud in till emotionella upplevelser. Eller Polishögskolan? Där används storytelling vid rekrytering för att få fram människor med mer empati etc. Och hur är det med Skatteverket? Jo, verket har fått utnämningen Sveriges modernaste myndighet och är nu en arbetsplats där många vill jobba.

Matts avslutade med en av de tusentals Ikea-historier som finns. Nämligen om Ali med lingonränderna på den vita kockrocken, som hjälpte kunden från Somalia att inhandla en barnsäng.

En sedelärande historia om att sätta en företagskultur genom att föregå med gott exempel och att följa upp kunden tills denne är nöjd.

Christian Forsström, utvecklingsschef på Fristad Plast och  morgonens sidekick berättade slutligen sitt företags historia – om farfar Evert, som år 1916 trillade från ångfartyget Pasefico ner i Stilla Havet. En händelse som är ursprunget till företagets tillverkning av livbojar– en prakthistoria direkt från verkligheten!

Christian

 

Matts har ett intressant nyhetsbrev. Ni kan anmäla er här!

Vi har tidigare skrivit om storytelling

För fler inlägg, sök även på Storytelling på vår blogg.

Inlagt av Birgitta

Foto: Ann-Sofie

Mingel_4

Mingel_2 Mingel_1

 

1 kommentar

  1. […] Igår var jag hos Plyhm Kommunikation AB i Göteborg och höll en frukostföreläsning. Lokalen var proppfull med människor från finasvärlden, säljvärlden, ideella organisationsvärlden, tillverkningsindustrin, Västra Götalandsregionen, medicinteknik, fackliga världen, kommunala plus en rad konsulter av olika slag. Detta visar att intresset för storytelling finns brett över samhället. Alla organisationer, från ensamkonsulter till världskoncerner via ideella och offentliga har berättelser och behöver berättelser. Det var det jag talade om. Hur ska man skörda dem? Hur ska man sätta dem i arbete? En fin berättelse bjöd Christian Forsström på Fristad Plast på. Hans farfar föll över bord i Stilla Havet och räddades slutligen med hjälp av livboj. Nu tillverkar Fristad Plast bland annat livbojar, exempelvis Trygg Hansas kända livboj. Christian berättade stolt att farfarsödet lett till att de numera räddar åtminstone ett liv i månaden år ut och år in med livbojarna de tillverkar. År ut och år in årtionde efter årtionde. Tänk om dessa människor samlades för att dela sin erfarenhet. Det skulle bli en ordentlig flock. Läs här om seminariet: http://www.plyhm.se/blog/storytelling-i-repris/ […]