Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

29 okt 2009

Tillgänglighet och bemötande skapar vinnande varumärken

Phonera har Sveriges nöjdaste företagskunder!

Bra marknadsföring och PR i all ära men – förutom upplevd kvalitet på den vara/tjänst jag köper – är det tillgänglighet och bemötande som är viktigast för mig när jag bedömer ett företag. Nämn ordet ”kundtjänst” och risken är stor att någon i din närhet går i taket. Långa telefonköer, låg kompetens och borttappade ärenden …

Det finns helt klart en förbättringspotential i kundservicen hos många företag. Jag är nyfiken på hur man diskuterar på ett företag där man ser kundtjänst som en kostnad istället för något som genererar intäkter. Min kund Phonera är ett bra exempel på hur ett litet företag kan tävla med de riktigt stora spelarna på marknaden med genomtänkt och riktigt bra kundservice. Att de lyckas redovisar Svenskt Kvalitetsindex (SKI utför oberoende, årliga mätningar om kundnöjdhet inom olika branscher). I årets mätning av svenska teleoperatörer vinner Phonera överlägset sin klass.

Alla företag med behov av en bra kunddialog vill jag uppmuntra till att ta tillvara de fantastiska möjligheter som finns att stärka densamma på Internet, via bloggar, chattar, hemsidor o s v. Riktigt bra kundservice är för mig skillnaden mellan att få och behålla en kund eller att mista densamma. Nöjda kunder blir lojala förespråkare för varumärket och genererar merförsäljning.

Läs mer:
Här finns SKI:s rapport i sin helhet.
DI om Phonera och undersökningen.
SvD om SKI:s rapport.
Kundservicebloggen är helt tillägnad kundbemötande.
Tips till företagare om hur man får en bättre kundservice.
Draknästets Gunilla von Platen om kundtjänst som affärsidé (intervju från va.se)
DN om vad som stör kunden mest
Kreafonbloggen; Bra kundvård stärker varumärket

Foto: Robert Germundsson
Inlagt av:
Charlotte

Kommentarsfältet är stängt