Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

13 apr 2012

Facebook Offers

Nyligen lanserade Facebook ett nytt sätt för företag att annonsera på, så kallade Facebook offers. I Sverige var Statoil först ut med att testa Facebook Offers i form av ett glasserbjudande. Kampanjen nådde stor framgång och det var många som nappade på att få en Magnumglass för 10 kr. Igår lanserade Statoil också sitt andra ”offer” i form av en Japp Hazelnut för 5 kr. På bara ett dygn är det 4711 personer som tagit del av erbjudandet och 138 som har delat det så det är svårt att säga annat än att kampanjen verkar gå hem hos många.

Facebook ”offers” läggs upp som ett statusmeddelande på företagets Timeline men kan också visas i ditt nyhetsflöde, trots att du inte gillat företaget. Någon av dina vänner kan ha tagit del av erbjudandet och delat det. Vill man själv ta del av erbjudandet kan man klicka på ”Get Offer” i annonsen på Facebook. Sedan skickas ett mail med information som man behöver för att kunna utnyttja erbjudandet ute i butiken.

Facebook offfers körs ännu bara på prov men många förutspår att det kommer att bli ännu större än Facebook Deals. Troligtvis kommer vi att se mer av liknande typer av offers i framtiden, både i vårt nyhetsflöde på Facebook men kanske också på exempelvis Twitter?

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Bild: Skärmdump

1 kommentar

  1. Johannes skriver:

    Det är många som är inne och nallar på Groupons affärsidé – FB torde kunna hugga en bra bit av kakan här. Spännande att följa fortsättningen.