Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

12 mar 2010

Från idé till lysande affär

stjarnfall

Dagligen och stundligen poppar det upp idéer. Som aldrig förverkligas. För det finns ingen beredskap att ta hand om idéerna i företaget eller organisationen.

”Förr i tiden” fanns det en fysisk uppsamlingsplats för medarbetares idéer och förslag till förändringar – den s k Förslagslådan. Simpelt kanske, men det hände dessutom att idéerna utvärderades och gav upphov till viktiga förändringar i organisationen eller förbättringar i produktionen.

Numera finns sällan utrymme eller ens intresse att ta hand om medarbetarnas kreativitet. Ja, idéer kan t o m vara ovälkomna, särskilt om de kommer från ”fel” personer.

Trots att de flesta företag idag är processtrimmade till det yttersta saknas ofta – speciellt i mindre och medelstora företag –  en process för att ta hand om innovationerna.

Dataföreningen Kompetens Sverige har i samarbete med konsultbolaget IRM tagit fram en utbildning för att råda bot på detta. Här kan man lära sig hur man ”fångar upp nya idéer, utvärderar nytta och potential, möjlig lönsamhet – och sedan driver realiseringen av potentialen hela vägen ut på marknaden, inklusive värdehemtagningen”. Du får inspiration och ett ramverk med dig hem. Värt att prova!?

Frukostmöte (gratis) arrangeras 23 april i Stockholm
Tredagarskurs arrangeras 24-26 maj i Stockholm.

Läs om utbildningen ”Öka innovationskraften – Ny utbildning lär dig bygga en innovationsprocess”
Se även Hur många idéer har du missat idag? från Dagensps.se

Vi har tidigare skrivit om kreativitet på Plyhmblog ”Kreativitet ett framtida krav”.
Läs även på Kreafonbloggen om ”Kreativitet som konkurrensfördel”.

Foto: Flickr
Inlagt av Birgitta

Kommentarsfältet är stängt