Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 12 november 2009

    VM i Minne i London

    Idag börjar VM i Minne med drygt 85 tävlanden från 20 länder. Fyra minnesatleter har rest till London för att försvara de svenska färgerna. Tävlingen pågår i tre dagar och för första gången ställer Sverige upp med ett fullt landslag – det är förbundskapten Idriz Zogaj från Göteborg tillsammans med Mattias Ribbing från Stockholm, Boris […]

  • 11 november 2009

    Lunchställe med klass

    Restaurang Swea Hof, en del av Elite Plaza Hotel på Västra Hamngatan i Göteborg är en riktig pärla. Med fantastisk mat och extremt trevlig personal. Den ”fina” affärslunchen blir en trivsam och avkopplande stund för den stressade gästen. Små + i kanten är den lilla aptitretaren och den avslutande minidesserten. Rekommenderas! OBS – Det kan […]

  • 10 november 2009

    En struktör med sinne för ordning och reda

    Nu på torsdag morgon ska jag kolla in struktören David Stiernholm under ett frukostmöte hos Connect Väst i Göteborg (kontakta Karin Burö kb@connectvast.se om du vill anmäla dig!). David ska tala under rubriken ”Ät aldrig mangon hel!” Fyra tumregler för god personlig struktur, som hjälper dig få koll på läget och mer tid över. Låter mycket […]

  • 9 november 2009

    Alla gillar en god historia

    I tider när historieberättande, istället för att gå i arv i familjen, transporteras runt jorden på en kort sekund kan det vara bra att vara med och berätta historierna kring det egna varumärket. Rätt berättad kommer en god historia bidra till att skapa en positiv bild av företaget och främja affären. Årsredovisningen och hemsidan – […]

  • 6 november 2009

    En spegelbild av Agnès Varda

      Häromkvällen var jag på Hagabion i Göteborg och såg dokumentären Agnès Stränder om den färgstarka franska regissören Agnès Vardas liv. Det är en självbiografi där Agnès ser tillbaka på femtio års arbete i filmens värld, men hon bjuder också på inblickar i sitt privata liv. Vi får följa drygt åttioåriga men mycket vitala Agnès från […]

  • 5 november 2009

    20.000 miljarder dollar per år

    Ja, så stor är den konsumtion som kvinnor styr över. En snabbt ökande marknad, som redan nu är dubbelt så stor som Kina och Indien tillsammans. Hur tar man då som produktutvecklare och marknadsförare bäst hand om denna gigantiska målgrupp? Harvard Business Review presenterade nyligen en stor undersökning, som bygger på intervjuer med drygt 12.000 kvinnor […]

  • 4 november 2009

    Succé för Ullared

    1,5 miljoner tittare såg när Maggan och Gittan provade deodoranter, när Mattiaz gympade med mamma Susanne och när numera telefontrakasserade Rose-Marie och Kjell handlade en årsförbrukning av allt. Dokumentärserien om shoppingfenomenet Ullared fick innan premiären stor uppmärksamhet i media men inte ens Kanal 5s programchef Lars Beckung hade räknat med succén: ”Man kan ju alltid […]

  • 3 november 2009

    Göteborgs Stadsteater möter Publiken på nya sätt

    People to people i stället för paper to people – en målsättning för Göteborgs Stadsteater är att öka antalet personliga möten med teaterns publikgrupper. Ej endast i scen och salong utan även ute på t ex arbetsplatser. En annan ambition är att sänka trösklarna och att skapa naturlig närvaro i teaterhuset. Pia Wahlqvist arbetar som ”publikarbetare” och har […]

  • 2 november 2009

    Tror du att sociala medier är en dagslända?

    Sociala medier är nytt och oprövat för många. Personligen har jag konstaterat att de är här för att stanna. Många med mig tar dem på allvar och ser över möjligheterna att härigenom stärka dialogen med sina intressenter. Hur ska man då gå tillväga? Själv lyssnar jag, kikar runt och prövar mig fram. Var börja? Ett […]

  • 30 oktober 2009

    Hur gör du PR för ditt sponsringsprojekt?

    I ottan i går samlades ett femtiotal PR-hungrande medlemmar från det excellenta nätverket Kultur och Näringsliv hos Brewhouse i Göteborg. Tillsammans med Anders Westgårdh, Welcom, Johan Belin, Sunny Side Up och Johan Rudh från Essoell var undertecknad inbjuden att prata om PR relaterat till kultursponsring. Ett av dagens heta diskussionsämnen var så klart sociala medier. […]

  • 29 oktober 2009

    Tillgänglighet och bemötande skapar vinnande varumärken

    Bra marknadsföring och PR i all ära men – förutom upplevd kvalitet på den vara/tjänst jag köper – är det tillgänglighet och bemötande som är viktigast för mig när jag bedömer ett företag. Nämn ordet ”kundtjänst” och risken är stor att någon i din närhet går i taket. Långa telefonköer, låg kompetens och borttappade ärenden […]

  • 28 oktober 2009

    Drevet går……

    En blekare och alltmer härjad Guillou löper sedan några dagar gatlopp i medierna. Undrar om han har kontaktat någon PR-konsult för krishantering? I det här skedet är det förstås ganska meningslöst – det är redan kört. Men det klart, igår erkände han ju att han begått två misstag. Då kanske han ändå är under bearbetning? […]

  • 27 oktober 2009

    Med färgen i fokus

    Häromdagen var jag och lyssnade på ännu ett föredrag med formgivaren Christel Copp. Rubriken löd ”Med färgen i fokus” och tog bland annat upp hur reklamvärlden använder sig av olika färger för att påverka sin målgrupp. Jag fick förklaringen till varför jag har sett så många bruna nyanser i annonser det senaste året och varför jag […]

  • 26 oktober 2009

    Varför uppfinna hjulet igen!?

    I mitt arbete har jag förmånen att möta många framgångsrika affärsmän och -kvinnor. Gemensamt för dem alla är att de har jobbat hårt för sin framgång. Vad som skiljer dem åt är att de har olika idéer, tillvägagångssätt och förutsättningar. Att kopiera är grunden till allt entreprenörskap säger entreprenören och föreläsaren Fredrik Härén och finansmannen […]

  • 23 oktober 2009

    Quiet period, noisy tweet – en balansakt

      Vi befinner oss mitt i rapportfloden. Kommunikation vid dessa tillfällen kan vara knepig. I tidskriften  IR Magazine  kan man läsa om VDn Sandy Beall på amerikanska Ruby Tuesday,  som blev citerad av en följande näringslivsreporter när han twittrade om sin roadshow under pågående emission. Bolaget befann sig alltså i en tyst period (som bolag gör […]

  • 22 oktober 2009

    Inspiration och Tillväxt hos Business Region Göteborg

    Drygt 200 inspirationstörstande hade samlats denna mulna hösteftermiddag när Business Region Göteborg för nionde året premierade regionens tillväxtbolag. I år var det Newbody (strumpor o underkläder för ideella grupper), Microbial Analytics Sweden (analyser av mikroorganismer) och slutligen Alex Miljöteknik (en miljövänlig papperskorg), som avgick som segrare. Grattis och lycka till med er fortsatta utveckling! Inledningsvis […]

  • 20 oktober 2009

    Nätverka – även öga mot öga

    Nätverkande via communities i all ära, men det kan inte ersätta det levande mötet. Här bygger du fortfarande en stor del av ditt viktiga kontaktnät och vårdar ditt bolags/personliga varumärke. Urvalet vad gäller nätverk är stort och tid är ju en begränsning. Dessutom finns det en del att fundera över vad gäller manliga, kvinnliga resp blandade nätverk. […]

  • 19 oktober 2009

    Forrester uppdaterar de 4 P:na till den digitala tidsåldern

    För många företag kvarstår ännu frågan att rusta sig för att möta de nya möjligheterna till varumärkesstärkande kommunikation i den digitala tidsåldern. För att stärka närvaro och kompetens i den nya dialogen måste företagen ta ställning och lyfta kommunikationen högt upp på ledningens agenda. I den transparens som växer fram med de sociala medierna är […]

  • 16 oktober 2009

    Föredrag med Christel Copp

    För några dagar sedan var jag på ett intressant föredrag på Folkuniversitetet med den grafiska formgivaren Christel Copp. Christel pratade om bildkommunikation, arbetet bakom reklamkampanjer och hur det ibland kan bli så fel när man struntar i grunderna; vad, vem, var, när och hur? Då avsändaren har knappt 0,5 sekunder på sig att fånga mottagaren […]

  • 15 oktober 2009

    Arne bryter ny mark – igen!

      I DI/Weekend viker han återigen ut sig. Arne Mårtensson.  Men denna gång som livsnjutare på heltid och definitivt före detta karriärist. För tre år sedan gjorde Arne det som jag är övertygad om att många av hans kollegor i näringslivet mer än gärna skulle göra. Han hoppade av en välavlönad topposition som ordförande i […]