Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 16 februari 2010

    Det var inte jag, det var Ursula

      Sponsrad charterresa till Gran Canaria, frispråkigt bloggande på Hanky.se och dragqueen i Smirnoffbar. Fredrick Federley och hans alter ego Ursula förefaller jobba dygnet runt. Om detta rapporterades flitigt i gångna veckans kvällspress och Fredrick försvarade sig med den numera välkända repliken: ”Det var inte jag, det var Ursula.” På sin blogg skriver Fredrick att […]

  • 15 februari 2010

    Så får du större gehör

                Den känsla dina ord väcker hos mottagaren blir bestående och lagras i hjärnan. Om du tänker dig för och uttrycker dig rätt kan du sätta igång positiva känslor, som gör att mottagaren uppfattar ditt budskap mer positivt. Metoden Talkmap har utvecklats av Lena Skogholm och gör oss till smartare […]

  • 12 februari 2010

    Vinterplåtning med Mountain Horse

    Jag har spenderat hela veckan på de fantastiska slotten Övedskloster i Skåne och Hjuleberg i Halland. Det var dags för Mountain Horse’s plåtning av nästa års vinterkollektion. Som praktikant på marknadsavdelningen ansvarade jag för välstrukna kläder och blänkande ridstövlar, men det blev givetvis också mycket hästskötsel med några goda råd från Johan Lundin (landslagsryttare i fälttävlan) […]

  • 11 februari 2010

    Sociala medier räcker inte till

      Det kan skönjas en viss frustration bland de frälsta över den snigelsnabba mognaden vad gäller sociala medier hos dem som fattar beslut.  Själv ställer jag mig frågan hur vi ska komma förbi sociala medier som en enskild företeelse och istället prata om hur den digitala utvecklingen kan sättas i perspektiv till företagets hela kommunikation. […]

  • 10 februari 2010

    Video tar över nätet

                    2013 kommer 90 procent av all internettrafik bestå av video enligt Martin De Beer, Senior Vice President of Cisco’s Emerging Technologies Group (ETG). Webbtjänsteföretaget Kaigan hade tagit del av De Beers profetia och bjöd på ett frukostseminarium i fredags på temat ”Bli framgångsrik på webben”. De gav […]

  • 9 februari 2010

    Alla behöver ett mentalt gym

      I skolan lär vi ut vikten av att träna kroppen och rätten till fysisk rörelse är inskriven i skolplanen. Men hur är det med den mentala träningen? Precis som med fysisk träning kan man öka sin mentala kapacitet och på så vis minska mycket onödig stress och känsla av oro för ”att inte kunna”. […]

  • 8 februari 2010

    Life is Precious

      Filmen Precious handlar om en 16-årig tjej i 80-talets Harlem. Den unga flickan är analfabet, kraftigt överviktig, blir slagen av sin mamma och nu är hon gravid för andra gången – med sin pappa. Det är precis så tröstlöst som det låter. Men även i detta helvete finns det ljusglimtar. En engagerad lärare betyder vändpunkten […]

  • 5 februari 2010

    Är du en innovativ social entreprenör?

                Då ska du ta chansen och anmäla din affärsidé till ”Playing for Change”. Ditt förslag ska främja barns och ungas rätt till lek – och på så sätt bidra till ett bättre samhälle. De åtta bästa förslagen får – med lön under ett till tre år – genomföra sina […]

  • 4 februari 2010

    Accessism – vår tids hetaste accessoar

    Intressant läsning i veckan har varit Telias Trendrapport 2010. För dig som inte hunnit läsa kommer här en snabbsummering:  2010 års IT-fenomen – Accesism [aksesis´m]: Tre av fem svenskar stänger i princip aldrig av sin mobiltelefon eller undviker internetaccess i syfte att göra sig otillgängliga. Vår identitet bestäms av hur pass upp-, ned- och ihopkopplade […]

  • 3 februari 2010

    Hollywoodglans över hamburgare

      Sveriges äldsta hamburgerkedja Max har hakat på Hollywoodhysterin och tagit hjälp av lyxhustrun Maria Montazami, känd från TV 3’s program Svenska Hollywoodfruar. Det är omöjligt att ta fel på Marias karaktäristiska röst när hon presenterar den nya hamburgaren ”Hot American” och jag skrattar faktiskt lite lätt åt reklamfilmen. Till skillnad från sin kollega Anna […]

  • 2 februari 2010

    Flash mob från lek till kampanj

                  Flash mob kan vara dans på Plattan i Stockholm, offentligt kuddkrig, kurragömma i varuhus eller tunnelbaneåkning utan byxor. Den gemensamma nämnaren är en grupp människor som samlas på en förutbestämd plats vid en fastställd tidpunkt för att genomföra något tillsammans. Handlingen ska helst vara bisarr och oförutsedd. Efteråt skingras alla. Vem […]

  • 1 februari 2010

    Dyrt i Davos men gratis på nätet

                          World Economic Forum, WEF, har pågått den senaste tiden, 27-31 januari. Eventet är exklusivt ur flera perspektiv, deltagarna är representanter för världens näringsliv, politiker och ett antal andra intressesfärer. Att delta är i sig exklusivt, deltagaravgiften är minst 150 000 kr. Med 2 500 […]

  • 29 januari 2010

    Nysvenskan under debatt

                Vet du vad lol, vgd, omg, ffs, sj, iofs och lr står för? Det är några av de förkortningar som används i det s k SMS-språket (se längre ner för ”översättning”). Det svenska språket utvecklas snabbt och förändras främst med nya ord från SMS-förkortningar, invandrarslang, chattspråk och fackuttryck. Och så […]

  • 28 januari 2010

    Kommer du ihåg it-bubblan?

    E-handel är på tapeten på arbetsplatsen där jag för närvarande verkar. Följaktligen ligger ämnet top-of-mind och en tanke fick mig att minnas hur det en gång var. Kommer du ihåg it-bubblan som sprack – det var förra århundradet… Det var på 1990-talet: Som ett resultat av en medial uppmärksamhet utan like fick internet allt fler […]

  • 27 januari 2010

    Att överleva – tänkvärt och hoppfullt

                  Igår kväll var det lansering hos Gothia Förlag på Kungsholmen av Anders Hedins bok ”Att överleva” – om kampen mot spritt malignt melanom och om ett nytt sätt att behandla cancer. Ett stort antal åhörare hade mött upp, liksom ett flertal representanter för media. Kvällen inleddes med en […]

  • 26 januari 2010

    Sveriges mest kända väska

      Det var i SvD som vi såg den för första gången; Mona Sahlins rödrosa väska från Louis Vuitton. Det riktigt lyste om den där den stod vid partiledarens fötter. Hrm, tänkte jag, det där är ju en gammal modell, stackars Mona har säkert inte vågat använda den innan med rädsla för påhopp. Mycket riktigt; […]

  • 25 januari 2010

    Sociala medier med kyrkliga förtecken

          Det är ju inget tvivel om att sociala medier är på stark frammarsch. Nu påbjuder t o m påve Benedictus XVI användning av sociala medier i kyrkans tjänst. Detta inför årets världskommunikationsdag, som infaller i mars. Katolska kyrkan har t ex redan nu byggt upp en hemsida med åtta språk, det finns en särskild […]

  • 24 januari 2010

    Ett Avsked som rekommenderas

      Den japanska filmen Avsked handlar mycket om döden. Vi får följa Daigo, en arbetslös cellist i hans nya anställning som balsamerare på japanska landsbygden. Oväntat, intressant, lärorikt, vackert, känslosamt. Och faktiskt humoristiskt. Den japanska avskedsceremonin och förberedelsen för kistläggning är en respektfull och central företeelse i filmen. Den avlidna personen tvättas, kläs och sminkas inför de sörjande […]

  • 22 januari 2010

    Succé för NE i ny upplaga

                    Det anrika uppslagsverket Nationalencyklopedin (NE) har tänkt nytt och gör succé med en lågprisversin om 20 band. Uppslagsböcker säljs nu för 79:-/st via Expressen och Dagens Nyheter. Till idag drygt två miljoner exemplar sedan start för knappt ett halvår sedan. Enligt VD Pontus Bodelsson i en intervju […]

  • 20 januari 2010

    Rädd för grupperna på Facebook

    Senaste stället att dra nytta av oss godtrogna medmänniskor är på Facebook.  Över 200 000 svenskar har gått med i gruppen ”2kr per medlem till jordbävningsoffren i Haiti”. Godhjärtade människor som, precis som sina vänner, vill hjälpa till. Och det går ju så fort nu för tiden, inte bara på Facebook. Kritisk granskning av källor […]