Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 11 december 2009

    SentoClone AB årets pressrum 2009 på MyNewsdesk

    MyNewsdesk har korat Årets Pressrum 2009. Tre företag från respektive 14 branschkluster nominerades av totalt 2174 pressrum på MyNewsdesk och SentoClone AB utsågs till årets pressrum i kategorin Biotech och Medtech. Utmärkelsen Årets Pressrum går till det företag som utifrån branschens förutsättningar bedöms ha lyckats bäst med att optimera sitt pressrum och utnyttja möjligheterna med […]

  • 10 december 2009

    En Tiger i fritt fall

      Världens bäste golfspelare har en årslön på ca 90 miljoner dollar, sponsoravtal värda 100 miljoner dollar och affärer med minst tre kvinnor – antalet ökar dock timme för timme. Att golfens perfektionist nr 1, Tiger Woods, skulle bli hängd på skvallersidorna verkade minst sagt orealistiskt. Men efter bilkrasch, drogrykten och oräkneliga mediespekulationer har varumärket Tiger […]

  • 8 december 2009

    Mina fredagar är inte vad de varit. Det är tur det.

    De senaste veckorna har jag testat en ny hypotes, jag har föresatt mig att etablera en ny vana. Det gäller fredagarna. I mitt jobb reser jag en hel del och när jag inte gör det, står jag och föreläser. Däremellan ska möten hållas och material utvecklas. Det har varit alltför lätt för mig att skjuta […]

  • 7 december 2009

    Kasta pengar i sjön – är det försvarbart?

      I en trendspaning för DI:s onsdagsupplaga om reklam och media skriver Carin Fredlund om hur svenska företag slarvar med att mäta effekten av sin marknadsföring. Hon nämner tre saker som inte upphör att förvåna henne när det gäller företagens inställning till sin affärskommunikation:  Bristande varumärkesfokus – trots att varumärkesorientering bevisligen nära nog fördubblar rörelsemarginalen. Avsaknaden av utvärdering av […]

  • 4 december 2009

    Är du ett mingelproffs?

    Mingla gör man i den digitala världen, men som komplement blir det ibland aktuellt att mingla in reality. Är du bra på det? Nedan följer några punkter att tänka på för att effektivisera och optimera ditt minglande: • Tänk på varför du är där och sikta in dig på att ta kontakt i ”rangordning”. • […]

  • 3 december 2009

    Ingenting är omöjligt på nätet

      Att Internet bjuder på oändliga möjligheter, framförallt när det gäller kommunikation, fick jag idag bekräftat på The Conference: Digital kommunikation och sociala medier, anordnad av nätverket Wednesday Relations i Göteborg. Lokalen var fullsatt och det var många som ville lyssna till, och diskutera, de senaste trenderna inom marknadsföring och PR. Talarlistan var imponerande: Christopher Broxe, […]

  • 2 december 2009

    Sällan så mycket görs för så få – Bästa redovisningen 2008

    I en tid där trovärdighet och transparent kommunikation är ett måste i finansiell kommunikation samtidigt som årsredovisningsupplagorna fortsätter att minska har årets vinnare korats i den fyrtiofjärde omgången i tävlingen Bästa Redovisningen. NASDAQ OMX Stockholm står som arrangör. 265 företag har bedömts, bland dem samtliga primärnoterade företag noterade på NASDAQ OMX Stockholm (”börsen”). Tävlingen har […]

  • 1 december 2009

    Julfrossa på nätet

      I år känner jag att julstöket på allvar har spridit sig till nätet. Vi kan handla våra julklappar, planera och beställa julmaten, skicka våra julkort och göra våra goda julgärningar utan att avvika från datorn. Jag upptäckte häromdagen att vi till och med kan kolla in NK:s julskyltning på nätet. E-kommersen har blivit tillgängligare. […]

  • 30 november 2009

    TEDx – med hela världen närvarande

    Bra idéer som sprids utan kommersiella intressen? Det låter för bra för att vara sant. Det är dock det närmaste jag kan komma för att beskriva TED – ”Ideas Worth Spreading”, som drivs av en ideell stiftelse i USA. TED står för Technology, Entertainment, Design och x:et i TEDx betyder att eventet, som ägde rum […]

  • 27 november 2009

    Praktikant-Jerry en hjärtesak

      Funktionshandikappade Praktikant-Jerry har väckt enorm uppmärksamhet som ny praktikant i Icas omtyckta och prisbelönade reklamfilmer. Ovanstående film har t ex visats 243 161  ggr på You Tube och Jerry/Mats Melin har ett fyrtiotal grupper och fanklubbar på Facebook.  Filmerna om Praktikant-Jerry väcker många känslor, men mottagandet har på det hela taget varit mycket positivt. Före projektstart togs […]

  • 26 november 2009

    Morgonfika med den rosa tidningen

    Tisdag morgon samlades ett antal morgonpigga (?) DI-prenumeranter på Storan i Göteborg för att höra om en tidning i förändring. DI:s nytillträdde chefredaktör Peter Fellman berättade om satsningen på fem olika produkter: papperstidningen, di.se, DI Weekend, tidskriften Dimension och så DITV. Dessutom tog han upp beslutet att skilja på exponering via nät och papper. Det ska […]

  • 25 november 2009

    Cocaine – the legal alternative

      Snart kan vi dricka Cocaine i Sverige, en amerikansk energidryck som innehåller 350 procent mer koffein än Red Bull. AO Blommor, ett företag utanför Helsingborg, kommer att stå för den svenska lanseringen. Men varför döpa en energidryck till en illegal drog och dessutom använda en logga som påminner om vitt pulver? Svaret är förstås […]

  • 24 november 2009

    Får en VD vara rolig?

    Kan presentationen av en kvartalsrapport vara kul? Och kan humor vara en naturlig del av ledarskapet? Ja, det är frågor som diskuteras när Roa Produktion, ett produktionsbolag inom stå-upp-komik utbildar chefer i humor. Första utbildningen (se artikel i VA)  hölls i början av oktober och fick bra gensvar. Att en ledare är personlig och pålitlig […]

  • 23 november 2009

    Trovärdig miljökommunikation?

    Det är intressant det här med handlingsutrymme och förtroendekapital – det tar lång tid att bygga upp men är enkelt att rasera. Vattenfall är ett aktuellt exempel: De har länge framställt sig som ett bolag som satsar på en förnybar framtid. Det som varit otydligt är hur liten nysatsningen (28%) varit i förhållande till satsningen […]

  • 20 november 2009

    Where the hell is MATT?

    Förmodligen har många redan sett och hört talas om Matt. Men jag skriver om honom ändå för jag tycker det är en härlig story! Matt, 32 år bor med sin flickvän Melissa och hunden Sydney i Seattle, Washington. Han har de senaste åren rest tre gånger runt hela världen. För att dansa. Senaste gången tillsammans med […]

  • 19 november 2009

    PR i Ryssland en särskild historia

    99 procent av Rysslands viktigaste medier finns i Moskva och bara ett dussintal publikationer ges ut i hela landet. Därför är förstås PR-marknaden också starkt centraliserad. På regional basis är det mycket svårt att få information publicerad och det krävs betalning såvida man inte representerar ett myndighetsägt företag. Korruptionen är mycket besvärande, men å andra […]

  • 18 november 2009

    The Cove – havets hemlighet

      Jag har sett den uppmärksammade dokumentären The Cove där Richard O’Barry (tidigare delfintränare för bl.a. tv-succén Flipper) avslöjar den fruktansvärda hemligheten i den på ytan så delfinvänliga staden Taiji i Japan. Här fångas enorma mängder delfiner där de perfekta exemplaren säljs vidare till delfinarium och nöjesparker för miljontals kronor. De som anses värdelösa (en […]

  • 17 november 2009

    Syns du inte så finns du inte

    Ja, det är en gammal sanning, som vi hört många gånger. Trots det träffar jag fortfarande förvånansvärt ofta på personer som inte tycks ha tagit till sig detta faktum (här pratar vi ju förstås önskad publicitet). Den utmärkta tidskriften Fokus har låtit mediebevakningsföretaget Infopaq göra en studie över mediegenomslaget för de tio högst listade makthavarna […]

  • 16 november 2009

    Skicka vykort till Göran!

    Det finns många goda ändamål att stödja därute. Ecpat använder i sin senaste kampanj – SupportKim.com –  bl a Facebook för att nå ut med sitt budskap – kampen mot barnsexhandeln. Kim är en påhittad figur, skapad för att representera barnsexturismens brottsoffer. Syftet med kampanjen är att ge allmänheten möjlighet att visa att de bryr […]

  • 13 november 2009

    Varumärkena är våra nya kompisar

    I en färsk undersökning från det amerikanska företaget Razorfish visade det sig att hela 40% av de tillfrågade (1000 avancerade internetanvändare) var kompis med ett varumärke på Facebook. Dessutom följde 25% av gruppen sina favoritvarumärken på Twitter. Anledningen till detta var helt enkelt att konsumenterna inte hade råd att missa de unika erbjudanden och kampanjer som […]