Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 6 juli 2012

    Trött på reklam?

    Då är du inte ensam. En färsk undersökning visar nämligen att svenskarna blir alltmer reklamtrötta och att färre än var femte svensk idag har en positiv inställning till just reklam. Tröttast är vi på reklam i mobilen. Sveriges Annonsörer, som beställde undersökningen, kommer nu gå ut i en stor reklamkampanj för att påminna svenskarna om […]

  • 28 juni 2012

    Ljuva dagar på Sjöfartsmuseet

    Igår minglades och dansades det för fullt när fotoutställningen Ljuva dagar invigdes på Sjöfartsmuseet i Göteborg. Utställningen tar med besökaren på en resa med Svenska Amerika Linien som började anordna kryssningar år 1927. Det var exklusiva kryssningar där passagerarna åt god mat, spelade däckspel, badade och vilade. Förutom att se vackra fotografier från dessa ljuva […]

  • 26 juni 2012

    Världens bästa reklamfilm

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=aMfSGt6rHos’] I lördags avslutades den årliga internationella reklamfestivalen Cannes Lions som också brukar kallas för ”reklam-VM”. Till denna festival kommer tusentals besökare för att se vilka reklamskapare som vinner guld-, silver- och bronslejon inom olika kategorier såsom film, media, PR, cyber och design mm. I år gick det bättre än någonsin för svenska reklamskapare. […]

  • 21 juni 2012

    Så vinner du fajten på Google

    Facebook har idag lika många användare som Internet hade år 2004 och av alla sökningar som görs på Internet sker 97 % av dem på Google. Antalet sökningar ökar också mer och mer för varje år. Att synas högt upp i sökresultaten på Google och sticka ut i denna djungel blir därmed viktigare och viktigare […]

  • 19 juni 2012

    Storytelling i bilder

    Till dagens storytellingföreläsning som  vi arrangerade tillsammans med Matts Heijbel kom ett trettiotal personer från olika branscher. Alla satt och lyssnade med stora öron när Matts entusiastiskt berättade om den genuina berättarkulturen som började vid lägerelden och som finns kvar än idag. På alla företag, i alla organisationer och hos alla människor. Det gäller bara […]

  • 15 juni 2012

    Är din semester nerkopplad?

    Äntligen är det snart dags för semestertider! Det är nu vi ska koppla av, njuta av ledigheten och ladda batterierna. Men för många är även sommaren och ledigheten en stressfylld tid. En ny undersökning visar nämligen att en av tre svenskar planerar att arbeta upp till tre timmar per dag under sin semester. En bidragande […]

  • 12 juni 2012

    Inbjudan till Storytellingföreläsning

    Efter stort visat intresse är det återigen dags för en spännande föreläsning med storytellingproffset Matts Heijbel. Denna gång tänkte vi också passa på att bjuda in er kära läsare till detta tillfälle! När? Tisdagen den 19 juni 07.30 – 08.00 Mingel och frukost 08.00 – 09.00 Föreläsning och frågestund Var? Teatergatan 19, parallellgata till Avenyn […]

  • 5 juni 2012

    Informationskaos skapar stress

    Blir du ofta avbruten på jobbet? Känner du att du inte hinner med det du egentligen borde göra? I så fall kan det vara tecken på informationsstress. Svenskar som använder datorer i sitt arbete lägger alltmer tid på att leta dokument och plöja igenom stora mängder av information dagligen samtidigt som informationsmängden ökar och blir […]

  • 28 maj 2012

    Skapa frågeformulär på ett enkelt sätt

    Föreläser du och gärna vill ha feedback på vad dina lyssnare tyckte om föreläsningen? Eller vill du göra en enklare förundersökning för att få reda på vad din grupp förväntar sig och vad de vill lära sig under exempelvis en workshop? I så fall kan vi tipsa om ett effektivt och kostnadsfritt sätt att skicka […]

  • 22 maj 2012

    Skriv så det ryker!

    Nu finns det en ny tidning för alla skrivfantaster! Oavsett om du är skribent, bloggare eller drömmer om att skriva en bok får du i tidningen Skriva inspiration och bra tips på hur du får orden att flöda. Tidningen innehåller inspirerande guider och författarnas egna knep för hur du lyckas med ditt skrivande. Utöver användbara […]

  • 15 maj 2012

    It takes a listener to be a teller

    Idag arrangerade Plyhm Kommunikation en lunchföreläsning tillsammans med storytellern  Matts Heijbel på restaurang Tvåkanten i Göteborg. Det var ett inspirerande seminarium där Matts gav oss råd kring hur man kan locka fram bra stories kring företagskulturen och hur man kan göra dem framgångsrika. Nedan följer en komprimerad version av tips på hur du kan gå […]

  • 9 maj 2012

    Trender 2012

    Bara på en minut skrivs det 168 miljoner mail, 510 000 kommentarer på Facebook och 98 000 tweets på Twitter. Detta var några av de uppgifter vi fick ta del av i fredags när Göran Adlén hade ett spännande och inspirerande trendseminarium inför en fullsatt publik hos  IHM i Göteborg . 13 aktuella trender presenterades: […]

  • 2 maj 2012

    En bild säger mer än tusen ord

    De senaste åren har medierna fått ett större intresse för bilder än någonsin och man ser därmed att en bra bild har stor betydelse för nyhetsvärderingen. Att använda sig av en spännande bild i sin pressrelease kan därför vara ett slagkraftigt verktyg för att väcka uppmärksamhet kring just din nyhet. Bildernas betydelse i både nyheter […]

  • 26 april 2012

    Hur doftar teknologi?

    Som en sprillans ny MacBook Pro kanske? Gillar du den doften kan du kanske snart köpa parfymen Eau de MacBook Pro med inslag av plast, bläck på papp och aluminium. Tänk att få uppleva lyckan av att gång på gång öppna en kartong med en ny dator. Hittills har doft varit ett relativt outnyttjat marknadsförings- […]

  • 13 april 2012

    Facebook Offers

    Nyligen lanserade Facebook ett nytt sätt för företag att annonsera på, så kallade Facebook offers. I Sverige var Statoil först ut med att testa Facebook Offers i form av ett glasserbjudande. Kampanjen nådde stor framgång och det var många som nappade på att få en Magnumglass för 10 kr. Igår lanserade Statoil också sitt andra […]

  • 5 april 2012

    Utmanande påskägg

    Färgglada påskkärringar, påskris och påskägg finns det gott om såhär i påsktider. Även digitala påskägg, så kallade easter eggs, som är programmerarslang för digitala gåtor finns det många olika varianter på. Ett roligt alternativ är att göra som Blocket och använda sig av digitala påskägg som rekryteringsmetod i syfte att locka till sig eftertraktade programmerare. […]

  • 2 april 2012

    Nya Facebook Timeline hjälper dig att berätta din historia

    Nu ersätts även företagens Facebook Pages med en liknande variant av användarnas omtalade Timeline-system och blir ett mer avancerat alternativ till företagens profilsidor. Genom den nya profilen blir allt innehåll som du eller ditt företag tidigare har haft på sidan organiserat i tidsordning. Användarna kan alltså följa din egen eller företagets historia, år efter år, […]

  • 27 mars 2012

    Marknadsföring i sociala medier

    Förra veckan hade Wednesday Relations en heldagskonferens på hotell Rival i Stockholm som handlade om marknadsföring på Facebook. Det var en rad intressanta föreläsare från bland annat IBM, Nelly.com och självaste Facebook. Bl a diskuterades hur man lyckas med en kampanj på Facebook, vilken betydelse antalet likes egentligen har och hur man som företag ska […]

  • 20 mars 2012

    Pinterest – din digitala anslagstavla

    De senaste veckorna har det varit en hel del diskussioner kring den nya sociala tjänsten Pinterest som snabbt har blivit populär bland både användare och företag. Pinterest sägs vara ”nästa grej inom sociala medier” eller ”den nya kometen på social media-himlen” men vad är det egentligen som skiljer Pinterest från övriga sociala medier? Varför Pinterest […]

  • 15 mars 2012

    Marknadscheferna – nätverkande på flera ben

    Hallå där! PeO Axelsson, VD hos Marknadscheferna Berätta! Vad är Marknadscheferna egentligen? – Marknadscheferna är ett nätverk för marknadschefer och marknadsansvariga som vill utbyta erfarenheter med varandra för att utvecklas i sina roller. Vad är det ni jobbar med? – Vi anordnar event och aktiviteter för våra medlemmar för kompetensutveckling och nätverksbyggande. Dessutom distribuerar vi […]