Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 19 mars 2010

    Tankar om Trender

    Häromdagen damp det ner i mailboxen. Ett sprillans färskt nyhetsbrev från Göran Adlén. Alltid lika spännande och kul att läsa. Göran är trendanalytiker, författare och föreläsare. Jag har hört honom tala om trender i snart tio år –  entusiastiskt, humoristiskt, inspirerande och initierat. I det senaste nyhetsbrevet finns det en reflektion under rubriken ”Stoppa Jantelagskretsloppet!”. Om […]

  • 18 mars 2010

    Fejk i Sandhamn

      ”För dig som gillar att synas med rätt människor skräddarsyr vi en upplevelse utöver det vanliga. Champagne, ostron och fest med allt från kända artister och programledare till de hetaste fotomodellerna.” Så lät det i kampanjen (PR-kuppen) bakom TV3’s senaste realitytillskott Sandhamn (premiär 31 mars). I marknadsföringen av programmet lockade påhittade eventbyrån Sandhamnstek med […]

  • 16 mars 2010

    ”Jag heter Jan”

    Taxichauffören springer runt bilen, öppnar dörren, viker in min kappa och stänger dörren försiktigt. Väl på plats i förarsätet säger han: Jag kommer från Taxi Göteborg och jag heter Jan. Va, har han gått charmkurs, eller? Tyvärr är vi nog många som reagerar så på den faktiskt enkla artigheten. Service och personligt bemötande borde vara […]

  • 15 mars 2010

    Frihet under ansvar

    Det är bra att tänka till före och att ha en gemensam uppfattning om vad som är tillåtet/lämpligt i kommunikationsväg. Inte minst gäller detta de sociala medierna där snabbhet och öppenhet är självklara men därmed även riskabla komponenter. Ofta handlar det ju faktiskt om sunt förnuft. I torsdags skrev Svensk Damtidnings reporter Åsa Bönnelyche på sin […]

  • 12 mars 2010

    Från idé till lysande affär

    Dagligen och stundligen poppar det upp idéer. Som aldrig förverkligas. För det finns ingen beredskap att ta hand om idéerna i företaget eller organisationen. ”Förr i tiden” fanns det en fysisk uppsamlingsplats för medarbetares idéer och förslag till förändringar – den s k Förslagslådan. Simpelt kanske, men det hände dessutom att idéerna utvärderades och gav […]

  • 11 mars 2010

    Bröllop till varje pris

    Ingen lär missa kronprinsessan Victorias och herr Daniel Westlings bröllop den 19 juni; SVT sänder specialgjort kungaprogram med Ebba von Sydow, Aftonbladet hovbloggar och Den Officiella Bröllopsserien har redan lanserats. Men kan för mycket exponering med anknytning till bröllopet ha en negativ inverkan på kungahuset och Sverige som varumärke? Kan all uppmärksamhet och kommersialisering resultera […]

  • 10 mars 2010

    Bibliotekariens knep som ger oss tid till det viktiga

                Visst är det väl skönt att hitta något du behöver, precis när du behöver det? Det kan vara noteringarna från det förra projektmötet eller instruktionen för hur du loggar in och gör en körning i det där systemet du använder alltför sällan. Eller, det kanske är den där urklippta […]

  • 8 mars 2010

    Treschow i ny roll

    Michael Treschow, en av svenskt näringlivs tyngsta profiler spelar improviserad teater och berättar om sig själv enligt ”här har du ditt liv”-modellen. Ett oväntat och tillfälligt (?) inhopp på scen. När Michael Treschow intervjuas visar det sig att han är som folk är mest. Han hade dåliga betyg i skolan, vilket innebar extrastudier på somrarna, han […]

  • 5 mars 2010

    Molnigt på säkerhetskonferens i soliga Kalifornien

            San Francisco håller den årliga konferensen (2 – 5 mars) inom säkerhet RSA Conference . Temat på årets tillställning är Rosettastenen, som länge har hållit forskare upptagna med att försöka dechiffrera hieroglyferna. Som ni säkert förstår är de flesta på konferensen kryptologer och jag sitter faktiskt och dikterar detta inlägg i […]

  • 3 mars 2010

    Den nya apoteksmarknaden – Vad händer med ”apoteket” som namn och kännetecken?

    Apoteksbranschen har nu blivit som andra branscher med företag som måste konkurrera under olika namn. Vid en sådan förändring inställer sig frågan, hur påverkas branschens användning av ordet apotek/apoteket? Varumärke eller namn på företag skall identifiera och individualisera produkt eller verksamhet så att konsumenten uppfattar att märket/kännetecknet pekar på visst kommersiellt ursprung. Därför kan man […]

  • 2 mars 2010

    Mountain Horse – best in show?!

    Det blev monterbyggande, konkurrentbevakning och givetvis hästar i världsklass på den årliga hästfesten Gothenburg Horse Show. Det var fantastiskt kul att få uppleva EuroHorse från ”insidan” och inte endast vara på plats som besökare. Göteborg Horse Show anordnades för första gången 1977 och har sedan dess haft över två miljoner besökare. Samarbetet med Nordens största […]

  • 1 mars 2010

    My Mission – en passionerad affärsidétävling

    My Mission, Sveriges största affärsidétävling inom upplevelseindustrin arrangeras nu för fjärde gången. Tävlingen är rikstäckande och nytt för i år är att man även kan tävla inom kategorin Årets Kulturpris. Du behöver inte ha en färdig affärsplan – det är själva idén som bedöms. Ditt deltagande är gratis och bidragen behandlas självklart med sekretess. Vad vinner […]

  • 26 februari 2010

    Internet i luften omkring oss

    Urklipp från GöteborgsPosten lördag 20 februari 2010 Jag var på ett frukostseminarie på IHM igår förmiddag med rubriken ”Sociala medier med fokus på affärsnytta”. IHM brukar bjuda på intressanta, matnyttiga föreläsningar och morgonens föreläsare Peter Baeza var ett nytt namn för mig. Föredraget speglade sociala medier som de ser ut idag med exempel på affärsnytta […]

  • 25 februari 2010

    Fjärde gången gillt för Adamo

    I dag är det premiär för ”S” – Amelia Adamos nya skötebarn. Det är ett magasin om skvaller på hög nivå och Bonniers investering i en ny marknad. 92 sidor för 29 kronor är ett hyggligt pris för en tidskrift, som ger insikt i kändisars liv på kungafamiljnivå och i det exklusiva näringslivet. Kronprinsessan Victoria tronar […]

  • 24 februari 2010

    Kreativitet ett framtida krav

    59% av svenska arbetstagare (varav drygt en femtedel beslutsfattare) anser enligt en genomförd undersökning att det är mycket viktigt att vara innovativ och kreativ i sitt jobb. Men endast 27% av de tillfrågade säger sig vara det i praktiken. Det är förstås frustrerande att det är en sådan skillnad mellan vad man tycker och hur […]

  • 23 februari 2010

    Gratis flygresa på spel

    EasyJet tar hjälp av de sociala medierna och startar en grupp på Facebook; När tar SAS pengar slut? Gratis flyg med easyJet till den som gissar rätt! Så här beskrivs gruppens innehåll: ”Det var mindre än ett år sedan SAS senast tog in sex miljarder i en nyemission. Nu är det dags igen – SAS […]

  • 22 februari 2010

    Fortsatt gnissel hos Vattenfall

    Det verkar vara fortsatt kommunikationstrassel hos Vattenfall. Men det kanske inte är så konstigt. En sådan organisatorisk koloss, en kvardröjande VD och ett förmodat invant kommunikationsmönster vänder man ju inte på en femöring. Det gör inte ens Elisabeth Ström. Vattenfall är ofta exponerade i media – på senare tid mest i negativa ordalag – och […]

  • 19 februari 2010

    Det våras för kufen

    Nu är det inne med kufar, excentriker och bisarra levnadskonstnärer. Ett nytt sätt att bli kändis? Ja, hur som helst verkar dokumentärer med udda personligheter vara av ökande intresse. Vi har väl alla sett något avsnitt av Fredrik och Filips serie om Sveriges skönaste människa där Edwin (sminkmannen) Johansson slutligen vann 100 höjdare. Filmerna om […]

  • 18 februari 2010

    Gynning + Glacéau = sant

      Inte nog med att Carolina Gynning ersätter Elisabeth Höglund i programmet Förkväll (där hon tidigare varit programledare), hon är även aktuell i lanseringen av Glacéau Vitamin Water. Den svenska drycken Vitamin Well ska alltså få en konkurrent och produkterna ska vinna marknadsandelar utan traditionell marknadsföring. Glacéau har planerat att lanseringen ska göras helt utan […]

  • 17 februari 2010

    Gröna vågen på Facebook

    Det växer gott om solrosor i FarmVille. Problemet är bara att de ska skördas var tolfte timme, annars går de förlorade. En klar stressfaktor, men kanske också en del av tjusningen? Under 1970-talet var det många familjer som hängde på trenden Gröna vågen och flyttade ut på den svenska landsbygden. Nu ser vi en ny […]