Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 19 januari 2010

    Finkultur i digital form

      Äntligen fick jag tag på biljetter till Carmen! ”Bio-operan” alltså. På Biograf Roy i Göteborg upplevde jag i helgen direktsänd opera från The Met i New York. Hur coolt är inte det?! Enligt SvD sågs lördagskvällens föreställning av 7000 svenskar (och 3800 amerikanare!). Att sända kultur i HD-upplösning är det bästa operavärlden har gjort på […]

  • 18 januari 2010

    Corporate Storytelling – emotionell kommunikation med stort värde

    Det lilla konferensrummet på Hornsgatan är fullt till sista plats. Vi deltagare jobbar alla på något sätt med kommunikation och vi har alla kommit för att lära oss mer om corporate storytelling och dess möjligheter. Matts Heijbel, en guru inom området är föreläsare och han öppnar självklart med en berättelse – en skapelseberättelse om sin egen […]

  • 14 januari 2010

    BH-färgen – lek eller allvar?

    Hej! Vi håller på med en lek… lite löjligt kanske men kul :) skriv färgen på din BH i din status. Bara vilken färg och inget annat! Skicka sedan detta meddelande vidare till alla tjejer/kvinnor. INGA MÄN! Ska bli kul att se hur det sprider sig… och alla män kommer att undra varför alla tjejer […]

  • 13 januari 2010

    Årets vändpunkt med exempel ur verkligheten

    Så har årets Kom-in-dag gått av stapeln på JMG här i Göteborg. Temat för sjunde upplagan av Kom in var Vändpunkter och i fokus under dagen stod försök att sia om framtiden blandat med diskussioner kring var (sociala) medier/kanaler står idag, vilka lärdomar som har dragits och framtida yrkesroller. Apotekets varumärkesdirektör Eva Fernvall stod för […]

  • 12 januari 2010

    Den mångkulturella almanacken ger inblick i en spännande värld

                Mångkulturellt centrum och Svensk Handel ger tillsammans ut en trevlig almanacka med högtider från hela världen. Vi minns våra döda, uppvaktar våra mödrar, skämtar med varandra och hälsar livets pånyttfödelse – det är några grundteman men med olika utformning alltefter olika länder. I almanackan finns nationaldagarna både hos våra grannländer […]

  • 11 januari 2010

    Kommunikationsdirektör i snålblåst

              Elisabeth Ström är nytillträdd kommunikationsdirektör på Vattenfall. Ingen avundsvärd uppgift precis. Om man inte älskar extrema utmaningar förstås. Det ansågs säkert vara ett tufft jobb redan när Elisabeth tackade ja till uppgiften, men nyheten om  Vattenfalls pantsättning och de övriga frågor som kom i dagen i november ökade belastningen dramatiskt. I en intervju […]

  • 8 januari 2010

    Statistik med stil och stuns

      Se Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid institutionen för folkhälsovetenskap på Karolinska  och en fena på statistik när han i november körde en bejublad presentation vid  TEDIndia . Rubriken var Asia’s rise – how and when!  I sin presentation förutspår Hans den exakta tidpunkten (dag, månad och år) när Indien och Kina ”kör om” USA. […]

  • 7 januari 2010

    IP-Rätten – Företagets viktigaste tillgång

              Om man arbetar med PR och kommunikation är inte immaterialrätten långt borta. Numera och i kommersiella sammanhang används det engelska begreppet IP-rätt, Intellectual Property. IP-rätten räknas till företagets viktigaste tillgångar. Detta blogginlägg handlar om den legala kopplingen till kännetecken/varumärke. Det är det verktyg, som används som en länk i kommunikationen […]

  • 5 januari 2010

    Vad har alfanummer, frimester och slidkrans gemensamt?

                  Alfanummer, frimester och slidkrans finns alla på Språkrådets lista över nya och aktuella ord, som berikat svenska språket under år 2009. Ett år som präglats av bl a influensa och självklart sociala medier. Från bruttolistan, som i år omfattade 1500 ord, presenterades 30 ord sedvanligt vid nyår. Några ord tyckte […]

  • 4 januari 2010

    Kläderna gör varumärket

    Från promenad i jeans, t-shirt och keps till förlovning med blå sidenklänning av Pär Engsheden. Den icke-modeintresserade Victoria har sedan februari 2009 synts i alltmer lyxiga outfits. Det är re-branding på gång i Kungahuset. Kläderna måste associera till den kommande rollen som gift, drottning och säkerligen även varumärket Sverige. Då kändisar ska få en ny […]

  • 30 december 2009

    Något att minnas, något att hoppas

      På näthinnan finns många saker när man reflekterar över år 2009. Politiska skandaler, fordonskriser, storsvindlare, låg styrränta, avgångar och pågångar, bonusar, svin – influensa och vanvård, klimatmöte, avreglering etc etc En person, som definitivt gjort avtryck är Susan Boyle, som mot alla odds slog igenom i Britain’s Got Talent. Den lilla knubbiga ”tanten” från […]

  • 29 december 2009

    Marknadsföring och kommunikation i sociala medier

    Har under julen läst en riktigt bra bok som jag måste tipsa om: Marknadsföring och kommunikation i sociala medier, skriven av Lena Carlsson, grundare av reklambyrån Kreafon (och Kreafonbloggen) i Göteborg. Den här boken är verkligen intressant, inspirerande och informativ på ett lättillgängligt sätt och det märks att Lena har stenkoll på sitt område! Boken tar […]

  • 28 december 2009

    15 minuter för framtiden

    Så blev det då jul till sist. Efter några långa månader av hårt arbete, tog du slutligen ledigt. Njuter du, som jag, av att då stanna upp och reflektera över vad du gjort och vad som väntar härnäst? När det bara snurrar på och du upplever vardagen som ett ekorrhjul är det annars lätt att […]

  • 23 december 2009

    En tacksam jul

    På väg till Stockholmståget en råkall decembermorgon passerar jag en luggsliten och blåfrusen man. Med en spasmisk handrörelse räcker han mig ett exemplar av magasinet Faktum. Vi växlar några ord om kyla och kommande snöoväder innan jag stressar i väg till den varma tågkupén. I Faktum läser jag lite senare om försäljare nr 180, nr […]

  • 22 december 2009

    Green Homes in Hopenhagen

    När floppar ett klimatmöte? Hvergang! Ja, denna fyndiga rubrik prydde (den utmärkta) tidskriften Fokus förstasida redan några dagar  innan klimatkonferensen började i Köpenhamn. Ack, hur väl stämde inte detta med det verkliga resultatet två veckor senare. De största bovarna i dramat verkade inte beredda till några eftergifter och tidigare i veckan pratades också om brist […]

  • 21 december 2009

    All PR är bra PR?

    All pr är bra pr säger ett gammalt talesätt. Och visst är det så att det är nödvändigt att skilja sig från konkurrenterna på kreativa sätt för att nå fram i bruset. Men – när budgivarna på Saab är mindre sportbilsföretag med ägarbilder som inte är helt klockrena, börjar jag gärna fundera över om det hela […]

  • 17 december 2009

    Julkort diskriminerar rödhåriga?

    Affärskedjan Tesco (drygt 4.300 affärer i 14 länder) har råkat i blåsväder. Julkortet enligt ovan föreställande ett barn – rödhårigt – sittande på Jultomtens knä anses vara diskriminerande och dras därför tillbaka från sortimentet. ”Santa loves all kids. Even the ginger ones”. Så lyder texten på kortet i fråga. En mamma med tre rödhåriga barn uppfattade […]

  • 16 december 2009

    Från konstvetenskap till kommunikation

    Utöver mitt jobb inom PR läser jag Konst- och Bildvetenskap vid Göteborgs Universitet. Ämnet är otroligt intressant och parallellerna till reklam och marknadsföring gör sig ständigt påminda. Det verkar som om mediebranschen redan har varit och bläddrat i min bok A World History of Art. Det som har intresserat mig mest under hösten är delkursen […]

  • 15 december 2009

    Ingen lockas av nötter

      Årets Finforum, arrangerat av Sveriges Finansanalytikers förening, FAR SRS, IREV och Sveriges informationsförening, fokuserade på hur börsbolagen kan ge den bästa kommunikationen till marknaden i en turbulent omvärld. Där belystes bland annat hur framtidens årsredovisning kan se ut. I en paneldiskussion resonerades det vad läsaren vill se. Det konstaterades då, oavsett om läsaren är […]

  • 14 december 2009

    Saligt är att giva… eller ”Måste man älska en mamma som har langat knark?”

    Aldrig så tydligt som i juletid är våra sinnen öppna för att ge hjälp till andra. En faktor jag hoppas alla hjälporganisationer drar nytta av efter bästa förmåga. Det är enkelt och bekvämt att ge framför datorn. Ytterligare argument att minska inköpen av fysiska klappar är tomtens arbetsbörda som enligt vetenskapliga rön inte ens är […]