Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 6 mars 2014

    Minnesteknik för bättre presentationer

    Varför pirrar det så i magen när man ska presentera något för en grupp? Ja, de flesta håller nog med om att självförtroendet tryter när det är dags att tala inför en publik. Det är verkligen inget ovanligt fenomen. Under utbildningsdagen på Aktiviteten Learning Lindholmen Science Park, blev vi lovade att ha verktygen till ett […]

  • 28 februari 2014

    Att inleda

    ”En bra rubrik med en dålig inledning är ungefär samma sak som att bjuda hem någon och smälla igen dörren i ansiktet när de kommer,” menar Brian Clark, från den alltid lika intressanta bloggen Copyblogger. Här ger han fem exempel på hur man kan inleda sitt blogginlägg på bästa sätt. Ställ en fråga – ett […]

  • 24 februari 2014

    Tips från skrivarcoachen

    Hur hittar man och förmedlar en bra historia och hur lyfter man fram det som väcker andras intresse och känslor? Denna och många andra frågor besvarar Mari Dahl, journalisten och skrivarcoachen som under hela förra hösten delade med sig av sina bästa skrivartips här på bloggen. Nedan är länkar till alla inläggen och här kan […]

  • 20 februari 2014

    Öppnar dörren som mentor

    Under året kommer vi att vara med i ett mentorprogram som drivs av Öppet Hus, en ideell förening för mångfald. Öppet Hus hjälper unga med utländsk bakgrund att få kontakt med den svenska arbetsmarknaden. Genom mentorprogrammet får ungdomarna råd och vägledning och inte minst viktiga kontakter på företag och arbetsplatser. Föreningen, där Stampen Media Group  […]

  • 18 februari 2014

    Kikkiland är inte vad du tror

    Stadsteatern i Göteborg var vid genrepet fylld till sista plats av Kikki-fantaster. Det märktes på de varma applåderna och de tre inropningarna efter avslutad föreställning. Kikki Danielsson spelar sig själv. Den folkkära artisten på turné, mötet med fansen som levt med hennes musik under hela sina liv och så uppträdandet med dansbandet. Även om inte […]

  • 17 februari 2014

    Neknomination

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=x-wztJ4m6xE’] Du har 24 timmar på dig att filma när du sveper en öl och lägga upp den på din Facebook om du blir utmanad. Annars blir du skyldig den som utmanade dig en platta öl.  Sociala medier är bra i många sammanhang men ölleken, som går under namnet Neknomination, har redan orsakat två […]

  • 13 februari 2014

    Alla hjärtans dag-kampanj

    Imorgon är det alla hjärtans dag och ett utmärkt tillfälle för företag att göra något extra i sociala mediekanaler. Resumé listar fem kampanjtips som kan boosta varumärket och bygga relationer med målgruppen. Profilbild – Ändra till en passande profilbild på företagets Facebook, Twitter eller Instagram. Giveaways – Erbjud giveaways via sociala medier. Rörlig bild – […]

  • 12 februari 2014

    Selfies med hemlösa

    Sedan ”selfie” utnämndes till årets ord har sociala medier svämmat över av diverse självporträtt och som med allt annat går det trender även när det gäller selfies. Just nu är det superhett att fota sig tillsammans med hemlösa, gärna när de befinner sig i ett utslaget stadie. Yes, ni läste rätt och att döma av […]

  • 5 februari 2014

    ”Det kan ju vara kul att leva också”

    Äntligen! Favorit i repris: allas vår soldoktor Mikael Sandström diskuterade ännu en gång cancer i Nyhetsmorgon, iklädd en riktigt fräsch bränna. Naturligtvis är det lika provocerande som tidigare. -Det är väl lysande, för att inte säga strålande – att ta upp det här ämnet när jag sitter där. Tror någon att jag vill ha cancer? […]

  • 4 februari 2014

    Facebook 10 år

    Idag fyller Facebook 10 år. Det sociala nätverket som överlevt sina konkurrenter och som har 1,3 miljarder användare världen över varav 757 miljoner människor som loggar in varje dag. Otroligt! Bara i Sverige finns 66 procent av alla svenska internetanvändare på Facebook. Tajming och lagom stora förändringar menar vissa är orsaken till varför nätverket klarat […]

  • 31 januari 2014

    Made By Sweden

    Förra helgen hade ”Made By Sweden” premiär och som väntat blev Volvos reklamfilm med Zlatan en enorm succé. Eller? ”Made By Sweden” känns mest som en klackspark. Eller kanske en tåfjutt. Den saknar både finess och djup. Och ja, visst är konceptet något banalt men det är väl kanske just det som är meningen? Muskler, […]

  • 26 januari 2014

    Like a Swede

    På första plats ligger fortfarande Forsman & Bodenfors ”Epic split” med Jean Claude Van Damme men på andra plats över de mest delade filmerna i Sverige återfinns ANR BBDO’s reklamfilm ”Like a Swede”. Filmen som blivit en viral succé (även i internationella medier) är en kampanj för TCO med syftet att uppmärksamma och öka kunskapen […]

  • 22 januari 2014

    Sociala medie-tips

    ”Innehåll i sociala medier måste planeras och arbetas med likt allt annat marknadsföringsmaterial” menar en av jurymedlemmarna från den norska konferensen Social Media Days som går av stapeln i Oslo i början av februari. Juryn som består av bland annat chefer och rådgivare inom kommunikation och media har i branschtidningen Kampanje delat med sig av […]

  • 17 januari 2014

    Nagelprotest, 5:2 diet och selfie

    Nyordslistan från svenska Språkrådet sammanfattar det gångna året på ett bra sätt. På listan finns ett urval av ord som kommit till för att beskriva fenomen och händelser i världen, ord som myntas såväl i det vardagliga talspråket som i sociala medier och av journalister och politiker. Ofta är nyord relaterade till nyhetshändelser och trender, […]

  • 15 januari 2014

    Plastikkirurgspel för barn

    I förra veckan damp H&M’s senaste katalog ner i brevlådorna och reaktionerna lät inte vänta på sig. Modellen för klädjättens plus size-kollektion var enligt kunderna allt annat än plus size och genast beskylldes H&M för att uppmuntra till det smala ideal som ofta ses i media. När man inte trodde att det kunde bli värre […]

  • 10 januari 2014

    Tips för bättre företagssida på LinkedIn

    Innan årets slut bad LinkedIn sina användare att nominera företag med bra och framgångsrika företagssidor. Nu har de listat de tio bästa tillsammans med enkla tips på hur man kan förbättra sin egen sida. Apple One använder sig av bra bilder för att fånga uppmärksamhet till sina inlägg. Adobe skräddarsyr sina budskap till kunder i […]

  • 7 januari 2014

    Framtiden i fokus

    Tillbaka efter ledigheten – vad passar då inte bättre än att blicka in i framtiden och reflektera över året som kommer. Vi vill därför passa på att tipsa om The World in 2014, det årliga framtidsmagasinet från The Economist, som nu för första gången ges ut på svenska. I Världen 2014 finns spännande läsning om […]

  • 21 december 2013

    Från oss alla, till er alla

    Vi ser tillbaka på ett mycket spännande 2013 ned många roliga projekt, en hel del nya samarbeten och stora uppdrag. Nu tar vi en välförtjänt julledighet tillsammans med släkt och vänner. Hoppas ni alla kan gör detsamma! Vi vill också passa på att skänka glädje och värme med en meningsfull julgåva. I år har vi […]

  • 18 december 2013

    Maris skrivtips: Lyssna!

    Det här inlägget skulle egentligen handlat om rytm. Att det är viktigt att fundera över vilken rytm en text har. Och att jobba med rytmen. Att till exempel fundera över vad som händer med en text om du bara skriver korta meningar. Eller bara långa. På mina skrivarkurser brukar vi jobba mycket med detta. Vi […]

  • 12 december 2013

    Storytelling med Google

    Berätta historier kan man göra på många olika sätt. Google presenterade nyligen ett alternativ till att berätta historier knutna till platser på kartan. Det nya verktyget heter Tour Builder. Man släpper markören på en plats på kartan och fyller på med text, bilder och videoklipp. På ett effektfullt sätt kan man sedan presentera sin resa […]