Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 5 juli 2013

    Sommarpratare – våga tacka nej!

    Att bli utvald till Sommarpratare anses vara det finaste som kan hända oss svenskar, ungefär som att bli adlad. Att uppdraget är hedersamt vittnar lyssnarsiffrorna om – vi i hängmattan, på vägarna eller på badstranden är många och blir allt fler. Det har blivit ett måste att lyssna, och berätta för andra om vad man […]

  • 4 juli 2013

    Ny lag om kränkande fotografering

    Den första juli trädde en ny fotolag om kränkande fotografering i kraft. Den nya lagen innebär att det numera är olagligt att i hemlighet fotografera eller filma en person som befinner sig i en bostad, ett omklädningsrum eller liknande utrymmen. Tidigare har det i Sverige varit tillåtet att fotografera allt och alla förutom två undantag: […]

  • 1 juli 2013

    Tävla med din bästa seglingsbild!

    Vår kund Stena arrangerar en fototävling på Instagram i samband med årets Stena Match Cup Sweden på Marstrand. Genom att dela med dig av din bästa seglingsbild och följa @stenakoncernen på Instagram har du möjlighet att vinna en resa till Legoland för fyra personer alt. en seglingstur med Stena Sailing Teams egen skeppare Johnie Berntsson! […]

  • 28 juni 2013

    Ny hemsida och blogg!

    Nu är den äntligen här. Vår nya hemsida och blogg. Vi ville ge den ett nytt ansikte med fokus på modernitet och hoppas att den upplevs som snyggare och fräschare! Vi tar tacksamt emot reflektioner och synpunkter så skriv gärna en rad eller två och skicka till oss på birgitta@plyhm.se . Kanske har ni förslag […]

  • 24 juni 2013

    Världens första ”Instashop”

    För några veckor sedan kunde man på Centralen i Stockholm byta till sig ett paket flingor genom att ta ett foto på flingpaketet och lägga upp det på Instagram med taggen #nyaspecialk. Instashoppen var en del av Kelloggs lansering av den nya frukostflingan Special K. Kelloggs har tidigare haft liknande popup-butiker i England och Kanada […]

  • 21 juni 2013

    Midsommar utan nät

    Blir Midsommarafton årets slappaste dag på nätet? Ja, enligt Telias eget surfindex blir det så. Och det verkar väl troligt. Det finns ju annat som attraherar en sådan här dag. Umgänge med familj och vänner, sillen, nubben, sju blomster under kudden och kanske de små grodorna. Generellt anses dessutom fredagar vara just lågsurfardagar. Däremot konstateras […]

    IT
  • 18 juni 2013

    Kidnappad identitet

    Min mailadress blev kapad. Jag kände mig naken. Känslor som när jag tidigare blivit av med nycklar, plånbok eller när vi hade inbrott på semestern. Inte särskilt trevligt alltså. Jag hade registrerat en ny mailadress (den tredje, livet som konsult..) och gav mig ut på en långresa. Aningens ouppmärksam har jag alltså tryckt på en […]

  • 14 juni 2013

    Våra vänners värsta uppdateringar

    Vi har tidigare diskuterat skryt och bekräftelsebehov på sociala medier. I en ny undersökning gjord av kommunikationsbyrån Jung Relations avslöjas nu våra vänners värsta statusuppdateringar. Det verkar som om vi har någon slags hatkärlek till sociala medier för trots denna ständiga klagan är sociala medier ändå förvånansvärt populärt bland svenskarna; nio av tio i åldern […]

  • 11 juni 2013

    Prinsess-PR för finansen

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=IkGHSZYi4vs’] Medan intresset för nationaldagen verkade nästintill obefintligt var lördagens sagobröllop desto mer upphaussat. Över 1,5 miljoner tittare hade bänkat sig i tv-sofforna när prinsessan Madeleine äntligen fick sin prins. Kungligheter, societet, paljettklänningar, artister; hela tillställningen utstrålade glitter och glamour och inte helt oväntat fördes tankarna till Hollywood. Eller – Wall Street? För om […]

  • 4 juni 2013

    Populärt med Content Marketing

    En färsk undersökning visar att vi marknadsförare prioriterar innehållsmarknadsföring. Av 700 respondenter ansåg en stor del av de tillfrågade att Content Marketing är av högsta prioritet år 2013. Inte så konstigt med tanke på att bra innehåll är det som gör konsumenterna engagerade. I rapporten för Digital Trends 2013 får vi läsa att fokus när […]

  • 31 maj 2013

    Efter pensionen

    Vi är många i ”den tredje åldern”, som haft ett yrkesliv då villkoren i samhället och i arbetslivet förändrats mer eller mindre hårdhänt. En del har slocknat – orkar inte mer – kanske inte ens fram till pensionen. En del har tagit lärdom av de nya villkoren och fått en nytändning och en ökad kunskap […]

  • 28 maj 2013

    Evigt liv på nätet

    Gränsen för vad som är lämpligt att dela med sig av i sociala medier flyttas ständigt fram. Många uppdaterar gärna och ofta med allt från lättklädda outfits och salongsberusade helgaktiviteter till ultraljudsbilder och privata semesterfoton direkt från sandstranden. Nu har Googlechefen Eric Schmidt fått nog av exponeringen och går ut och varnar: –Ungdomssynder får evigt […]

  • 27 maj 2013

    Så blir du mer kreativ på jobbet!

    Att kreativitet skapar positiva känslor och gör att du må bra är vi nog alla överens om. Att däremot locka fram den där sprudlande kreativitetskänslan på beställning är inte helt självklart. Vad kan man då tänka på för att bli mer kreativ på jobbet? Karriärcoachen Nina Jansdotter ger nio enkla och inspirerande tips till ditt […]

  • 22 maj 2013

    Hur ofta bör man som företag publicera inlägg på Facebook?

    Detta är en fråga som väldigt många ställer men som inte heller har något givet svar – publicerar du för ofta kan företagets följare uppleva det som tjatigt och publicerar du för sällan kanske fansen glömmer bort dig totalt. Hur ofta är då ultimat och finns det egentligen något som är rätt eller fel? Den […]

  • 17 maj 2013

    I målgruppens synfält

    Inte bara budskapet utan också kanalen för budskapet är a och o. Det har den spanska ideella organisationen ANAR förstått. Organisationen arbetar mot barn- och ungdomsmisshandel och har lanserat en kampanj vars målgrupp är utsatta barn upp till tio år. Det utmärkande med kampanjen är att den består av annonser som är gjorda så att […]

  • 16 maj 2013

    American Apparel anmäls för sexistisk reklam

    Det amerikanska klädmärket American Apparel har tidigare varit i blåsväder för sin kontroversiella image och har nu anmälts till reklamombudsmannen. Klädkedjan (som har butiker i bl.a. Stockholm) har valt att marknadsföra sin unisexkollektion på både manliga och kvinnliga modeller. Vad som upprört svenskarna är att samma plagg visas på fullt påklädda män medan kvinnorna är […]

  • 15 maj 2013

    1 av 3 ljuger på Facebook

    Att användare av Facebook uppdaterar gärna och ofta är ingen nyhet men den senaste undersökningen (gjord av brittiska Barclaycard) visar att sociala medier-anhängare har för vana att ta till en vit lögn när något ska delas: en av tre är beredd att förvränga sanningen. Män för att upprätthålla sin coola fasad och imponera på kollegor, […]

  • 13 maj 2013

    Sverige bloggar mer än någonsin

    Det är många som har hävdat att bloggarnas tid är över men färsk statistik från Twingly som bevakar den svenska bloggosfären visar att det snarare är tvärtom. Aldrig tidigare har så många svenskar bloggat så mycket som nu och aldrig tidigare har vi bloggat så ofta som vi gör idag. År 2012 skrev vi svenskar […]

  • 9 maj 2013

    H&M’s normala baddräktsmodell

    Samtidigt som den välsvarvade sångerskan Beyoncé frontar H&M’s badkollektion figurerar en – hör och häpna – normal tjej i klädjättens onlinekampanj. H&M’s senaste reklam med amerikanskan Jennie Runk har fått många positiva reaktioner, till och med agenturen Ford Models hyllar den nya baddräktsmodellen. ”Vårt mål är inte att förmedla ett specifikt budskap eller ideal. Vi […]

  • 4 maj 2013

    Dela en Coke

    Dela en Coke med Sara, Emma, Anna, Daniel och Johan. I årets sommarkampanj byter Coca-Cola ut den världsberömda loggan mot Sveriges 150 vanligaste egennamn. – Det handlar om alla 50-centilitersflaskor som produceras och distribueras från och med nu och fram till augusti. I Sverige handlar det om 115 miljoner produkter och internationellt cirka 1 miljard, […]