Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 13 mars 2012

    Att prata där målgruppen är villig att lyssna

    Förra veckan hade Wednesday Relations tillsammans med Mikael Ahlström från Hyper Island och byrån Britny en spännande workshop som handlade om utmaningar och möjligheter med sociala medier. Vi fick också tips på hur vi kan mäta våra aktiviteter och vår påverkan. Vi diskuterade sociala medier som plattform och hur man genom dess kanaler kan engagera […]

  • 6 mars 2012

    It’s just an illusion

    Medan allt fler företag inser värdet av att synas på Facebook berättar privatpersoner om hur denna sajt för socialt nätverkande inte för annat än olycka med sig. Hälften av alla svenskar är aktiva på Facebook vilket gör att många företag inser självklarheten i att investera en del av marknadsföringsbudgeten i denna sociala plattform. Ju fler […]

  • 26 februari 2012

    Att mäta framgång i sociala medier

    Att ha en närvaro på nätet är ett bra sätt för företag att etablera och upprätthålla relationer. För att nå framgången som alla vill åt är det dock essentiellt att bygga upp ett förtroende hos mottagarna. Man bör även ha klart för sig vilken plattform som passar bäst innan man ger sig ut i sociala […]

  • 17 februari 2012

    Storytelling som möjlighet

    Storytelling är en mycket gammal tradition som handlar om att berätta levande historier kring vår verklighet med hjälp av ord, bilder, symboler och känslor. En tradition som blivit mycket populär i allehanda kommunikationssammanhang. Vi tipsar om vad som kan vara värt att tänka på. Företagsrelaterad storytelling är förmodligen vanligast i dag. Man talar då om […]

  • 9 februari 2012

    Sökoptimering fusk eller inte?

    Att just den egna webbsidan ska nå topplacering på t ex Google är något som de flesta eftersträvar. Därför används numera flitigt en hel del olika tekniker och metoder, s k SEO – Search Engine Optimization. Men det finns olika åsikter om sökoptimeringens för- resp nackdelar. När  Unni  Drougge för ett tag i sin krönika […]

  • 5 februari 2012

    Uteliggarlakan ger sömnproblem

    För att vara helt ärlig så är det väl egentligen uppenbart att NK’s uteliggarlakan är allt annat än en genuin välgörenhetsprodukt. Tanken är att överskottet ska gå till unga hemlösa men det känns som att pengar (eller annan hjälp) kan erbjudas på annorlunda sätt. Visst skrattar man lite lätt åt Snurks pappkartongdesign men det blir […]

  • 30 januari 2012

    Överklassafari

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=AgGmlnIXnR8′] Inget förvånar mig längre, inte ens föreningen Allt åt alla som i helgen ordnade en provocerande ”överklassafari” till Saltsjöbaden där de berättade om ”Sveriges rikaste utsugare”. ”Motborgarbussen Linje 99” utgick från centrala Stockholm och var knökfull. Många var tydligen nyfikna på hur ett bostadsområde med höginkomsttagare såg ut, kunde inte ta sig dit själva, […]

  • 27 januari 2012

    #McDstories är att utmana ödet

    Det är väl ändå att utmana ödet; McDstories på Twitter i hopp om att få positiv feedback!? McDonalds är ett starkt varumärke men om det är någonstans som missnöje och upprördhet engagerar så är det på Twitter: ”Hittade en nagel i min BigMac en gång #McDstories”. ”Hamnade på sjukhus efter att ha blivit matförgiftad på […]

  • 26 januari 2012

    Göteborg International Film Festival 2012

    Imorgon börjar den 35:e filmfestivalen i Göteborg. Mellan den 27e januari och 7e februari kan du välja och vraka bland 429 filmer från 80 olika länder. Förutom nordisk film har man i år ett visst fokus på arabiskt, samt  kinesiska dokumentärer. Göteborgs Filmfestival är numera den största i Norden och den är dessutom världens främsta […]

  • 24 januari 2012

    Mammor och minimodeller

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Nk_UT-ySXxk’] ”Det är roligt att lägga pengar på hennes skor, kläder och smink. Hon är ju min docka”. Många med mig har noterat att det helt meningslösa USA-inspirerade programmet Mammor och minimodeller har väckt stor debatt i media. Modellbranschen sågar dokumentären totalt och menar att det hela är orealistiskt medan TV3’s programchef är nöjd […]

  • 19 januari 2012

    Wrapp – digitala presentkort i mobilen

    Tar din syster studenten i vår? Eller ska du gå på inflyttningsfest och inte riktigt vet vad du ska köpa i present? I så fall kan ett digitalt presentkort kanske vara lösningen. Wrapp är nämligen en app som erbjuder sina användare att ge bort digitala presentkort som kan användas i ett antal anslutna butikskedjor såsom […]

  • 17 januari 2012

    Real beauty

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=S_vVUIYOmJM’] Det här är en väldigt intressant reklam för alla som vill veta hemligheten bakom the Hollywood beauty. Är man inte insatt i hur det fungerar i mediavärlden är det inte konstigt att man kan bli lite lätt besatt av kändisarnas perfekta hud, glansiga hår, långa ögonfransar och fylliga läppar. Herregud, det finns i stort […]

  • 12 januari 2012

    2012 års hetaste marknadsföringstrender?

    Nytt år, nya utmaningar. Trender kommer och avlöser varandra i ett rasande tempo och vi hinner knappt märka dem förrän de är passé. Genom att se tillbaka på vilka trender som slog igenom föregående år kan man kanske få en hint om vilka som kommer att bli de hetaste marknadsföringstrenderna detta år. Sociala medier, digital […]

  • 2 januari 2012

    Post-it konsten sprider sig över världen

    Är du kreativ och inte har något speciellt att göra så här i mellandagarna? I så fall kanske det är dags att delta i det så kallade Post-it kriget som sprider sig över världen. Lite här och var kan man se kontorsfönster som är prydda med olika konstverk gjorda av post-it lappar som ofta föreställer […]

  • 22 december 2011

    JulAppstips

    Nu är det jul igen. Årets mest gnistrande högtid som uppskattas av både stora och små. Men så här dan före dan före dopparedagen kan det vara mycket att stå i. Julmat ska fixas, klappar ska köpas och tider måste passas. Vi har därför några tips på olika appar som både kan underlätta och göra […]

  • 21 december 2011

    Overkligt perfekt

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U’] För två år sedan försökte britterna införa förbud och varningstexter i reklam där det figurerade retuscherade modeller. ASA sa nej med förklaringen att allmänheten är så pass medvetna om ”airbrushing” som teknik. Nu har amerikanska Procter & Gamble tagit bort make up-jätten Cover Girls retuscherade reklam efter hård kritik. Sångerskan Taylor Swift, varumärkets […]

  • 9 december 2011

    Vilka anser du borde luncha ihop?

    Delar din kollega och din nära vän samma intresse? Har din arbetssökande syster den kompetens som företagets vd söker? Eller tycker du helt enkelt att din före detta kollega borde träffa din nya chef? Vem det än är som borde träffa din vän, kollega eller chef är lunchen ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter. Lunchaihop.se […]

  • 5 december 2011

    Kramkalas

    Jag har länge väntat på en sådan artikel som Tobias Brandels Tröttsamt kramkalas. Just nu verkar det som att allt ska mätas i antal ”likes” och uttryck som finaste/bästa läsare känns standard i blogginlägg.Kramar skickas hit och dit och folk gillar varandras statusuppdateringar oavsett innehåll. IRL då? Nej, nej, där får man leta efter positivt […]

  • 30 november 2011

    Medialized

    Varför tar medierna upp vissa ämnen men inte andra? Hur påverkar medierna oss mediekonsumenter? Och hur vinklas nyheter till medieaktörernas fördel? Detta är exempel på frågor som tas upp i URs fantastiska serie ”Medialized” som går på måndagar klockan 22.00 på SVT1. Serien är en skildring och problematisering av den globala mediebranschen med mediekonsumenter, journalister […]

  • 25 november 2011

    Världskrig på Facebook

    Måste föra vidare det senaste skämtet från CollegeHumor.com, som har blivit en riktig nätsnackis; Världskrigen på Facebook. Jag fick syn på detta på bloggen Leonels Guldkorn (för övrigt en mycket bra blogg på DN). Ni hittar krigskonversationen i sin helhet här. Det rör sig om en lång Facebookfeed med mycket snack där bl.a. Eisenhower ordnar events som D-Day Beach […]