Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 14 november 2011

    IQ’s nya reklam populär på nätet

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=bR7nLertwFk’] Den senaste reklamfilmen från IQ har skapat internationell hysteri på nätet. Filmen för det påhittade whiskeymärket Taman börjar med några verkligt idylliska scener; herdar, får, en bäck och en mysig pub. Efter 30 sekunder har idyllen bytts ut mot alkoholens mörka sida; fylla, bråk och barn som far illa. Som vanligt håller IQ’s […]

  • 10 november 2011

    När privat plötsligt blir offentligt

    I DI Weekend kan man läsa om sociala medier och hur oförsiktiga uttalanden på Facebook får en blixtsnabb spridning som slutar med skandal. Vi har tidigare skrivit om att man bör vara försiktig med att uttala sig på nätet. Det du delar med dig av kan inom kort vara tillgängligt för obehöriga. Det som anses […]

  • 3 november 2011

    Så lyckas du med din argumentation!

    Alla befinner vi oss i situationer när vi behöver övertyga vår omgivning för att få dem dit vi vill. Kanske när du ska reklamera ett par skor, lägga fram ett förslag på ett möte eller helt enkelt när du inte vill se samma film som din kompis. För att du ska få som du vill […]

  • 19 oktober 2011

    Uppror utan ansträngning

    Begreppet slacktivism, ett slags oengagerat engagemang har uppstått på nätet. Folk klagar och bildar klubbar på Facebook för att visa sitt missnöje men egentligen genomförs ingen verklig, aktiv handling. Trots avsaknaden av fysiskt engagemang ger fenomenet effekt menar Zsofia Jakobsson, konsult inom sociala medier: ”Som medielandskapet ser ut nu har slacktivism stor möjlighet att få […]

  • 18 oktober 2011

    QR-koder med många uppgifter

    QR-koder har blivit ett populärt sätt att förmedla information. Det som är speciellt med just QR-koder till skillnad från ”vanliga” streckkoder som vi exempelvis kan se på matvaror är att de kan innehålla mer information. Nu används QR-koderna bl a i annonser och på visitkort, ja t o m i kvartalsrapporter. I framtiden kanske i […]

  • 3 oktober 2011

    LinkedIn – en framtida direktlänk mellan arbetsgivare och arbetssökande?

    Det sociala nätverket LinkedIn satsar nu på den svenska marknaden. Bolagets mål är att bli en direktlänk mellan arbetsgivare och arbetssökande. Ännu så länge domineras marknaden för platsannonsering av morgonpressen men det finns stor potential för LinkedIn att bli en effektiv kanal för företagen i deras rekryteringsarbete. För att realisera den slumrade potentialen har ett […]

  • 2 oktober 2011

    Midnatt i Paris

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=BYRWfS2s2v4′] Är du sugen på lite biomys i höstmörkret? I så fall kan vi varmt rekommendera Woody Allens nya film Midnatt i Paris. Filmen handlar om huvudpersonen Gil (Owen Wilson) och hans fästmö Inez (Rachel McAdams) som åker på semester till Paris tillsammans med Inez föräldrar. Gil blir tagen av stadens charm och ser […]

  • 30 september 2011

    Twitterstorm mot Hollywoodfrun Gunilla

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=T3KH6CSnD90&feature=related’] Det händer mycket i säsongens Svenska Hollywoodfruar. Under ett enda avsnitt körde Gunilla Persson runt sin gamla mamma i en rullstol, skällde ut hemhjälpen och pushade sin dotter till max. Gunillas barnuppfostran har nu orsakat Twitterstorm då hon i veckans program uppmuntrat sin dotter Erika att kräkas innan ett uppträdande på en välgörenhetsgala. Det […]

  • 24 september 2011

    Så lyckas du med mässdeltagandet

    – fem montertips från Bokmässan i Göteborg Ditt mål är att få in besökare i montern. Hur ska du göra för att lyckas med det? Här kommer fem konkreta tips med bildexempel. 1. Gör det enkelt för dina besökare – våga välja budskap Tänk på att besökaren under sina timmar på mässan kommer att mötas […]

  • 20 september 2011

    Varumärken i sociala medier

    Fick en guide innehållande en beskrivning av de mest populära social media platforms. Ett riktigt intressant häfte med små tips angående hur företag bäst kan använda sig av sociala medier för varumärkesbyggande och vad man bör tänka på. Efter att ha läst igenom A Brand Owner’s Guide to Social Media kan jag konstatera följande: 1. […]

  • 15 september 2011

    Du är en del av någon annans upplevelse

    Många av oss tillbringar mycket tid på tåg och flyg. Då kan man ibland fundera på hur folk på resande fot med mobiltelefon beter sig. Här följer fyra situationer: I tyst vagn på SJ: Kvinnan bredvid mig lägger sin jacka över huvudet och inleder ett telefonsamtal om en kommande fest som hon inte vill gå […]

  • 12 september 2011

    Wednesday Live 2011

    I onsdags hade Wednesday Relations ett event på Rival i Stockholm med temat Getting Business out of Consumer Mobility. Det var en spännande dag med många intressanta föreläsningar och talare. En av mina favoritföreläsare var Henry Manson, chef för forskning och analys på Trendwatching, som pratade om trendspaning och vad vi kommer kunna se för […]

  • 8 september 2011

    Chefen och Facebook

    Vi har skrivit om det förut men nu är ämnet på tapeten igen – Facebook och ditt arbete. Tre anställda på företaget Goexcellent har skrivit hotfulla statusuppdateringar på Facebook angående sin chef. De numera avskedade männen (som givetvis hävdar att det bara var på skoj som de skrev kommentarer i stil med ” Jag hade […]

  • 5 september 2011

    Walk the walk. Talk the talk.

    Facebook håller på att utvecklas till att bli världens hittills effektivaste marknadsföringskanal. Det är ju väldigt lätt för företag att finna sina målgrupper eftersom användarna förser dem med både ålder, kön, intressen och bostadsort. Möjligheten som finns för användarna att ”gilla” olika företag eller produkter gör också denna marknadsföring väldigt slagkraftig. Det är lätt att […]

  • 4 september 2011

    IQ:s kamera fångar ditt Fyllejag

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=ALjj8blNQCo’] IQ:s uppföljare till kampanjen Fyllefiltret, Iphone-appen Fyllekameran, har gjort succé. På en vecka laddade 14 000 användare ner appen, som låter ”ditt nyktra jag möta ditt berusade jag”. Ett lite pinsamt och obehagligt möte?! Även IQ:s tidigare kampanjer har velat uppmärksamma ett beteende som kan leda till missbruk men med Fyllekameran känns det […]

  • 30 augusti 2011

    Svart Venus och Nawals hemlighet – två livsöden att beröras av

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=CCB3DwUoTEs’] Berättelserna om den svarta Venusen Sarah och den hårt prövade modersgestalten Nawal engagerar på många plan. Inte minst för att båda bygger på verklighetsbakgrund. Detta är ingenting för dem som bara vill sitta av några timmar i biomörkret. Här blir man ohjälpligt indragen i dessa två kvinnors öden och många bilder stannar kvar […]

  • 26 augusti 2011

    Furstarnas reality check

    Vådan av att leva isolerad omgiven av dåliga rådgivare, rövslickare och jasägare har återigen gjort sig påmind. Redan Erik XIV ansågs vara ”halvt vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare”, syftande på kungens sekreterare Göran Persson. Hur mycket skuld kan man då lägga på furstar, diktatorer och företagsledare som tappar omdömet och verklighetskontakten? Är det bara […]

  • 22 augusti 2011

    Mapplethorpe och Farago på Fotografiska Museet

    Ett besök på Fotografiska borde definitivt vara obligatoriskt om man befinner sig i kungliga huvudstaden. För närvarande pågår flera utställningar med lite olika inriktningar som är värda speciell uppmärksamhet. Fotografierna tagna av den kontroversielle Robert Mapplethorpe är helt enkelt ett måste. Mapplethorpe är en av 1900-talets mest betydelsefulla fotografer och att döma av kommentarerna på […]

  • 17 augusti 2011

    Nyhet! Checka in i din butik – få 10% rabatt.

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=YygQZ4n1QSI’] Med ökad tillgång till Internet via mobilen blir den här typen av erbjudanden allt vanligare under shoppingrundan på stan. Mobilen har blivit en naturlig kommunikationskanal och fler företag och organisationer har börjat använda sig av mobil marknadsföring för att marknadsföra sin verksamhet. Bara för något år sedan blev det populärt med mobila kundkort […]

  • 10 augusti 2011

    Facebook ger dig ångest

    Antisocialt beteende, psykiska besvär, paranoia, ångest, alkoholmissbruk. Listan på sociala mediers negativa effekter kan göras lång. I dagarna publicerade psykologiforskaren Larry Rosen vid California State University en studie där han har kartlagt hur sociala nätverk påverkar ungdomar. Att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig kan resultera i både magont och depression. Resultatet av studien gör mig […]