Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

  • 18 juni 2015

    Glad midsommar!

    Efter en intensiv arbetsperiod vill vi nu passa på att önska er alla en glad midsommar! Även om solen lyser med sin frånvaro så finns det ju mycket annat kul man kan ägna sig åt. Vi vill till exempel tipsa om den här intressanta filmen för alla som är lite nyfikna på hur Snapchat verkligen […]

  • 17 juni 2015

    Projekt Barngolfen 2015

    Det gigantiska projektet Barngolfen 2015 är över. I flera veckor, ja egentligen flera månader har vi varit djupt engagerade i och ansvariga för PR i samband med den årliga välgörenhetsgolftävlingen till förmån för Insamlingsstiftelsen hos Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. I år är det dessutom 10-årsjubileum, så det har varit extra stora satsningar. Kvällen innan […]

  • 12 juni 2015

    Klipp drar klick

    Youtube är, efter Facebook och Google den mest besökta webbsidan i världen, så att videokommunikation är något att satsa på är ingen underdrift! Igår morse var vi på en ovanligt inspirerande frukostföreläsning och workshop hos IMCG med deras nya videospecialist Amanda Termén , tidigare reporter på TV4. Alltid bra med ny inspiration, videokommunikation är något som intresserat […]

  • 7 juni 2015

    ”Call me Caitlyn”

    De som inte följt systrarna Kardashians äventyr eller är speciellt insatta i amerikansk friidrott måste undra vem den där Bruce Jenner, numera Caitlyn, är. Just nu svämmar media över av bilden på den transsexuella Caitlyn, poserandes i en vit body på Vanity Fairs omslag. Caitlyn, som Bruce från och med nu vill kallas, tog OS-guld […]

  • 27 maj 2015

    Entusiasmerande och tankeväckande hos Marknadsföreningen i Göteborg (MIG)

    I fredags inspirerades vi av många intressanta talare under den årliga Marknadsföreningens Dag på Svenska Mässan i Göteborg. Vi bjöds bl.a. på insikter från Volvo Trucks ”Epic Split”-kampanj och framtidsprognos från Kairos Future, samt en timmes varm och insiktsfull föreläsning om den mänskliga faktorn och personligt ansvar i både kommunikation och relation av Lisa Ekström […]

  • 20 maj 2015

    H&M – Place of possible

    Som bekant går det bra för svenskt mode och på andra sidan Atlanten rekryterar H&M för fullt. I år ska 60 nya butiker öppnas i USA, varav en flaggskeppsbutik på 6000 kvadratmeter i New York. Dessutom ska företaget lansera H&M Beauty i september. Det behövs många nya medarbetare, men inte vilka som helst om man […]

  • 11 maj 2015

    Avicii och Volvo startar om

    Så var det då dags för ännu en svensk kändis att fronta Volvo. I fredags premiärvisades reklamen där housestjärnan Avicii /Tim Bergling kör runt i Volvos senaste XC90. Med titeln A New Beginning ska reklamen representera Aviciis nystart som artist (turnélivet kan vara hårt även som ung 25-åring) och Volvos nya, egenutvecklade modeller. ”De senaste […]

  • 8 maj 2015

    Kommunikatörens roll i medieträning

    ”En intervju är inte frågesport där det gäller att svara rätt!” sa David och publiken, bestående av kommunikatörer från näringsliv och kommun, skrattade igenkännande. ”En intervju är en möjlighet att kommunicera ett budskap” fortsatte han. David Björneloo från Gullers Grupp var förra veckans värd för Sveriges Kommunikatörers frukostföreläsning.” Vem behöver medietränas” och ”vilken roll spelar […]

  • 6 maj 2015

    Summer starts now!

    Trots att vi svenskar längtar efter sommar, sol och bad verkar det som att många lider av extra svår kroppsnoja så här års. -Det är ingen överdrift att vi lever i ett samhälle som lägger enorm betydelse vid utseende och yta, skriver psykologiforskaren Kristina Holmqvist Gattario. Samtidigt presenterar hälsokedjan Life en undersökning som visar att […]

  • 24 april 2015

    Executive MBA Alumni get-together hos Vinges

     Igår kväll samlades ett drygt tjugotal deltagare (nuvarande och examinerade) vid Gothenburg Executive MBA Programme i Göteborg på Vinges Advokatbyrå för att lyssna på två intressanta föredrag. Det var Charlotta Oom, strategisk rådgivare hos Beadifference och Carolina Dackö, advokat och rådgivare hos Vinge som pratade om CSR/hållbarhet resp Compliance/regelefterlevnad. Charlotta delade med sig av intressanta exempel på mer […]

  • Mercy Ships – Sjukhusfartyg för både hjälp och självhjälp

    Mercy Ships är en global organisation som med sina sjukhusskepp har jobbat med sjukvård och utbildning runt världen ända sedan 1978. Just nu ligger fartyget Africa Mercy utanför Madagaskar där man sedan ankringen 2014-10-25 har hjälpt 7,380 patienter med sjukvård. Med sex topputrustade operationssalar och totalt 80 sängplatser öppnar Africa Mercy upp för praktisk hjälp […]

  • Ung man försöker ringa sin fästmö
    21 april 2015

    True Love

      I helgen verkar många av tv-tittarna ha fått sig en smärre chock då Tre premiärvisade sin nya reklamfilm True Love; en film som enligt många innehöll allt för våldsamma krigsscener. I pausen till Let’s Dance och Gladiatorerna visades alltså Tres senaste reklamfilm och det dröjde inte länge förrän arga föräldrar visade sitt missnöje: ”Mina […]

  • 17 april 2015

    Att bygga ett företag där människor gör det de tycker om, tycker om vad de gör och vinner som en ishockey mästare!

    Detta var den målande, om än något långa, titeln på IHM-seminariet om hur man skapar framgångsrika företag, som vi var på i går. Dr. Isaac Getz föreläste med mycket humor men även konkreta siffror och statistik. En av de största utmaningarna för företagen menar han är att våga släppa kontrollen och lita på medarbetarnas engagemang, […]

  • 15 april 2015

    När naturen bestämmer menyn

    I fredags var det premiär för Gunnebo Kaffehus och Krog att hålla kvällsöppet. Varje fredag och lördag fram till sommaren kan man avnjuta deras säsongsbaserade meny med råvaror från den egna odlingen. Tillagningen sker  över öppen eld i den gamla vedugnen i köket. Miljön på Gunnebo är fantastisk och extra stämningsfull på kvällen när lugnet lagt […]

  • 2 april 2015

    Vår nya praktikant

    Idag vill vi presentera vår nya praktikant Jeanette Fagerström. Jeanette började hos oss i måndags och har redan tagit en given plats i vår fullspäckade vardag. Det blev en rivstart med en stor workshop hos en av våra nya kunder. Vi har också hunnit med pressutskick och såklart förberedelser inför Concordia Maritimes fartygsdop i Kina […]

  • 27 mars 2015

    Nytt ljus på näringslivsnyheter i Västsverige

    Stampen Local Media lanserar sajten Affärer i väst. Ambitionen är att ”fånga in lokala affärsnyheter och historier dit mediernas radar i dag inte riktigt når,” säger ansvarige utgivare Martin Holmberg i en intervju med Västsvenska Handelskammaren. Det är en nyhetssajt, som inte bara kommer att handla om de stora börsbolagen utan även små och medelstora företag där […]

  • 26 mars 2015

    En stark historia

    Under våren förra året träffade vi Natasha och Philippa, två systrar som berörde oss starkt. Natasha hade då drabbats av cancer och Philippa som är fotograf började dokumentera resan i bilder – från besked till håravfall och behandlingar. Tillsammans startade de organisationen Vår kamp mot cancer och arrangerade fotoutställningen ”You can borrow my body but […]

  • 20 mars 2015

    Rocka sockorna

    Hur många har tagit kort på sina fötter med omaka sockor idag? Intresset är enormt och våra flöden fylls med alla som rockar sockorna. Kampanjen startades av 10-åriga Nathea Anemyr från småländska Storebro, som ville hedra sin 13-åriga syster Noelle med Downs syndrom. Evenemanget lades ut på Facebook och fick genast stor spridning. Över 250 000 personer […]

  • 10 mars 2015

    Barngolfen – vårt pro bono-uppdrag för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus

    Varje år anordnas Barngolfen – Sveriges största välgörenhetsgolftävling till förmån för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. I år är det 10-årsjubileum och vi kommer att arbeta pro bono (dvs utan betalning) som PR-ansvariga för evenemanget. Ett verkligt drömuppdrag och vi ser fram emot att bidra med vår tid och vårt engagemang för ett så gott […]

  • 4 mars 2015

    #jagkänsla

    Gäddhäng, fettvalkar och svett. Kesos nya kampanj #jagkänsla utmanar minst sagt de fitnessideal som media normalt sätt matar oss med. I Kesos reklamfilm syns vad företaget beskriver som ”riktiga människor som kämpar för att ha en aktiv livsstil”. Det låter jobbigt. Och det ser jobbigt ut. Tjejerna i reklamen springer, ror, boxas och lyfter vikter […]